دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / رگ به رگ شدن کمر و انواع روش های درمان

رگ به رگ شدن کمر و انواع روش های درمان

کمر سالم، قوی و انعطاف ‌پذیر است و این سلامتی را مدیون عضلات نگهدارنده‌ ستون فقرات و رباط‌های محکم و فیبری است که مهره‌های ستون فقرات را در کنار یکدیگر نگه می‌دارند. اما این بافت‌ها همیشه تحمل فشار ناشی از انجام امور روزانه را ندارند و به دنبال فشار زیاد دچار پارگی می‌شوند. به پارگی رباط‌ها و عضلات این ناحیه اصطلاحا کشیدگی کمر می‌گویند.

آنچه در این مطلب میخوانید

بسیاری افراد عقیده دارند استراحت مطلق باعث بهبودی درد کمر هنگام بروز این مشکل خواهد شد اما این درست نیست. تحقیقات نشان می‌دهد استراحت بدون استفاده از درمان‌های فیزیکی هیچ تاثیری در درمان کمردرد نخواهد داشت. کمردرد شما ناشی از کشیدگی یا رگ به رگ شدن باشد و یا دچار شکستگی شده باشید تفاوتی ندارد. پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با انجام معاینات تخصصی مشکل شما را تشخیص داده و جهت درمان آن به شما کمک می‌کنند. این مسئله با ارائه‌ی یک برنامه‌ی درمانی مشخص برای شما صورت می‌گیرد تا با درمان رگ به رگ شدن کمر به بهترین وضعیت بدنی خود بازگردید.

علائم رگ به رگ شدن کمر

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

تشخیص رگ به رگ شدن کمر

در حالت عادی، پزشک از طریق معاینه‌ی فیزیکی و بررسی پرونده‌ی پزشکی، به تشخیص علت درد می‌پردازد. در معاینه‌ی فیزیکی، پزشک سفت بودن ناحیه‌ی دردناک را مورد بررسی قرار می‌دهد.
در حالت‌های پیشرفته که درد برای مدت زیادی باقی مانده است (بیش از دو هفته) پزشک متخصص می‌تواند از روش‌های تصویربرداری برای بررسی دقیق وضعیت عضلات کمر ، استفاده کند. در این صورت، دکتر متخصص می‌تواند آزمایشات زیر را تجویز کند:

تصویربرداری با اشعه‌ی ایکس

در این روش با پرتونگاری ایکس، تصویر ستون فقرات و بافت‌های داخلی مشخص می‌شود. معمولاً زمانی از این آزمایش استفاده می‌شود که احتمال شکستگی استخوان ، مطرح باشد.

ام آر آی

آزمایش ام آر آی، با استفاده از میدان مغناطیسی، تصویر دقیقی از ستون فقرات و ساختار استخوانی به دست می‌دهد. در صورت وجود ضایعه‌ی نخاعی یا پارگی رباطی، پزشک می‌تواند به تشخیص بپردازد.

سی تی اسکن

از دیگر آزمایش‌های معمول است که با استفاده از اشعه‌ی ایکس صورت می‌گیرد. در این روش، ترکیب استخوان‌ها، اندام‌ها، عضلات و بافت چربی بدن، مشخص می‌شود.

درمان رگ به رگ شدن کمر

نکته مهم در درمان گرفتگی کمر این است که با وجود داشتن محدودیت فعال بمانید. بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که تلاش می کنند سریع ‌تر به زندگی روزمره بازگردند بهبودی سریع‌تری خواهند داشت. اما لازم است به این نکته توجه کنید افرادی که شغل آن‌ها بلند کردن اجسام سنگین است باید به خود کمی استراحت دهند تا عضلات و بافت‌های این ناحیه فرصت بهبودی داشته باشند.
اگر استراحت و دراز کشیدن احساس خوبی به شما داده و درد شما را تسکین می‌دهد، می‌توانید یک یا دو روز را در تخت استراحت کنید. استراحت مطلق به صورت طولانی توصیه نمی‌شود چراکه گذراندن مدت زیادی در تخت باعث ضعف عضلانی می‌گردد و این مسئه کندی در روند بهبودی و درمان رگ به رگ شدن کمر با به دنبال خواهد داشت.

برای کاهش کمردرد ناشی از گرفتگی کمر برای شما داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بدون نسخه تجویز می‌گردد. برخی از این داروها عبارتد از: آسپرین و ایبوپروفن. در استفاده از این داروها باید به دوز تجویز شده دقت نمایید و از استفاده بیش‌تر و در طولانی‌تر خودداری نماید. اگر بیش از میزان تجویزی نیاز به مصرف این داروها داشتید با پزشکتان مشورت نمایید.

کشیدگی و رگ به رگ شدن کمربه صورت معمول با حرکات محتاطانه نسبت به محدودیت حرکتی سریع‌تر بهبود می‌یابد. اما گاهی برای ثابت نمودن مفاصل بریس تجویز می‌شود. لازم است به این نکته توجه بفرمایید در صورت تجویز بریس برای شما، به محض برطرف شدن گرفتگی استفاده از آن را متوقف نمایید.

از این روش جهت تسکین درد کشیدگی عضلات و همچنین کاهش التهاب این ناحیه استفاده می‌شود. تزریق استروئید ترکیبی از کورتیزون (یک استروئید ضد التهابی قوی) و ماده‌ی بی‌حس‌کننده‌ی موضعی است. این داروها از راه کمر به فضای اپیدورال تزریق می‌شود. این روش فقط در زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که درمان‌های محافظه‌کارانه موفقیت‌آمیز نباشد.

یکی از روش‌های درمانی موثر و بی‌خطر در درمان مشکلات اسکلتی عضلانی مانند رگ به رگ شدن کمر و کشیدگی عضلات، اوزون درمانی است. در این روش درمانی خون بیمار با اوزون غنی می‌گردد. افزایش سطح اکسیژن خون باعث بهبود درد و التهاب خواهد شد.

قبل از انجام رادیو فرکوئنسی، پزشک معمولا از داروی بی‌حسی جهت شناسایی محل دقیق درد استفاده می‌کند. اگر بیحسی درد را تسکین داد، رادیوفرکوئنسی در همان نقطه انجام می‌شود. بیمار در طول انجام این روش درمانی هوشیار می ماند. در این حالت پزشک متخصص طب فیزیکی الکترود کوچکی را با استفاده از سوزن وارد و یک جریان رادیوفرکوئنسی کوچک را هدایت می‌نماید. استفاده از این روش باعث بهبود درد به دنبال ایجاد گرما و بی حسی عصب خواهد شد.

اولتراسوند جریان خون در ناحیه‌ی آسیب ‌دیده را افزایش می‌دهد و به صورت موقت باعث بهبود درد، کاهش گرفتگی عضلات و تسریع روند درمان رگ به رگ شدن کمر می‌گردد. همچنین با افزایش انعطاف‌پذیری بافت‌های همبند مانند رباط‌ها و تاندون‌ها باعث بازیابی دامنه‌ی حرکتی مفاصل خواهد.

سایر درمان های فیزیکی

کشیدگی کمر و سایر عضلات در ناحیه ستون فقرات معمولاً به صورت محافظه ‌کارانه با استفاده از درمان دستی، تحریک الکتریکی و ورزش‌هایی جهت افزایش حرکت و استقامت درمان می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از طب سوزنی نیز بسیار مفید است.برای درمان کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر روش های دیگری ازجمله سرما و گرمادرمانی و استفاده از درمان دستی نیز توصیه می‌شود.

همیشه آخرین توصیه پزشکان جراحی است. در صورت مراجعه به پزشک و توصیه جراحی و قبل از سپردن خود به تیغ جراح بهتر است نظر سایر پزشکان را نیز جویا شوید. معمولا عمل جراحی درد ناشی از کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر را درمان نمی‌کند. پس درصورتی ‌که تنها این علائم وجود داشته باشند، احتمال اینکه پزشک جراحی را توصیه کند بسیار کم خواهد بود.

برخی از داروهای متداول که ممکن است توسط پزشک‌ها برای درمان دردهای ناشی از رگ به رگ شدن کمر تجویز شوند، عبارتند از:

آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن

این داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب (NSAIDs) می‌توانند در کاهش التهاب و درد مفید باشند.

رگ به رگ شدن کمر

آسیتامینوفن

برای کاهش درد استفاده می‌شود ولی اثر چندانی بر روی التهاب ندارد.

مسکن‌های ترکیبی

برخی داروها ممکن است ترکیبی از پاراستامول و کدئین یا دیگر مسکن‌ها باشند.

داروهای عضلانی

مانند سایکلوبنزاپرین، می‌تواند در کاهش اسپاسم‌ها و تنش‌های عضلانی کمک کند.

استروئیدها

این داروها ممکن است به صورت تزریقی مستقیم به فضای اطراف نخاع یا به عضلات کمر داده شوند. این تزریقات به کاهش التهاب و درد کمک می‌کنند.

داروهای ضد افسردگی

بعضی ضد افسردگی‌ها مانند دولوکستین یا امیتریپتیلین ممکن است برای کنترل دردهای مزمن کمر مفید باشند.

آنتی‌اپیلپتیک‌ها

داروهایی مانند گاباپنتین یا پرگابالین ممکن است در کاهش دردهای عصبی کمک کنند.

آمپول برای رگ به رگ شدن کمر

معمولا برای درمان رگ به رگ شدن کمر از آمپول کتورولاک برای کاهش درد استفاده می‌شود. در مواردی که گرفتگی عضلانی هم موجود باشد، از متوکاربامول هم کمک گرفته می‌شود.

ماساژ بافت نرم با روش ورز دادن، نوازش کردن، مالش دادن که به آرامی بر روی ماهیچه‌های سفت انجام می‌گیرد. این ماساژ به منظور کمک به ایجاد حالت استراحت و آرامش ماهیچه‌ها انجام می‌شود. پس از چند دقیقه، شما می‌توانید احساس خوب را انتظار داشته باشید و قادر به حرکت بیشتر و به طور طبیعی هستید. در ادامه، فواید و روش‌های مختلف ماساژ برای درمان رگ به رگ شدن را مرور می‌کنیم:

فواید ماساژ برای کمر

انواع ماساژ برای کمر درد

این نوع ماساژ معمولاً برای کاهش تنش عضلانی و ایجاد احساس آرامش استفاده می‌شود.

این نوع ماساژ مربوط به درمان نقاط خاصی از عضلات است که درد را ایجاد می‌کنند.

متمرکز بر روی لایه‌های عمیق‌تر عضلات و بافت‌های فیبری است و برای کمر درد مزمن ممکن است مفید باشد.

این ماساژ برای افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند طراحی شده است و به بهبود عملکرد و پیشگیری از آسیب‌ها کمک می‌کند.

نکات قبل از دریافت ماساژ

  1. از متخصص ماساژ خود در مورد نوع و شدت درد خود اطلاع دهید.
  2. در صورت وجود شرایط پزشکی خاص یا مصرف داروها، قبل از ماساژ به متخصص خود اطلاع دهید.
  3. بعد از ماساژ، مایعات زیادی مصرف کنید تا به تخلیه سموم از بدن کمک کنید.

ورزش‌ برای درمان رگ به رگ شدن کمر

در این قسمت، چند مورد از تمرینات ورزشی برای بهبود رگ به رگ شدن کمر آورده شده است. قبل از شروع این تمرینات، حتما چند نکته را در نظر داشته باشید:

  1. مطمئن شوید که بدون درد هستید یا درد شما قابل تحمل است.
  2. مکانی راحت برای انجام این روتین پیدا کنید.
  3. اگر درد شدید دارید با پزشک خود مشورت کنید.

شیب لگن

به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کرده و پاها را روی زمین قرار دهید. عضلات شکم خود را سفت کنید و کمر خود را روی زمین فشار دهید. 5 ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید. 10 بار تکرار کنید.

کشش گربه/گاو

روی دست‌ها و زانوها پایین بیایید و دست‌ها را به اندازه عرض شانه باز کنید و زانوها را به اندازه عرض باسن باز کنید. هنگام بازدم پشت خود را به سمت سقف خم کنید و در حین دم پشت خود را به سمت زمین پایین بیاورید. 10 بار تکرار کنید.

سگ پرنده

روی دست‌ها و زانوهایتان پایین بیایید و دست‌ها را به اندازه عرض شانه باز کنید و زانوها را به اندازه عرض باسن باز کنید. یک دست و پای مخالف را از زمین بلند کنید و پشت خود را صاف نگه دارید. چند ثانیه نگه دارید و سپس پایین بیاورید. این کار را با دست و پای مخالف تکرار کنید. 10 بار تکرار کنید.

پل

به پشت دراز بکشید و زانوهایتان را خم کنید و پاها را صاف روی زمین بگذارید. عضلات شکم خود را سفت کنید و باسن خود را از زمین بلند کنید و شانه ها و پاهای خود را روی زمین نگه دارید. چند ثانیه نگه دارید و سپس پایین بیاورید. 10 بار تکرار کنید.

اسکوات دیوار

با پشت به دیوار و پاها به اندازه عرض شانه بایستید. به آرامی زانوهای خود را خم کنید و به سمت پایین دیوار بلغزانید تا زانوهای شما زاویه 90 درجه داشته باشند. چند ثانیه در این حالت بمانید و سپس بایستید. 10 بار تکرار کنید.

بهترین درمان خانگی رگ به رگ شدن کمر

از جمله اقداماتی که شما می‌توانید در خانه برای اسپاسم عضلانی کمر انجام دهید؛ عبارت اند از:

  1. ناحیه موردنظر را به ‌آرامی ماساژ دهید تا عضلاتی که دچار گرفتگی شدند شل شوند.
  2. از تکنیک‌های آرامش ‌بخش، مانند مدیتیشن و نفس عمیق کشیدن استفاده کنید.
  3. نوشیدن مقدار کمی آب ترشی، گرفتگی عضلات را در عرض 30 تا 35 ثانیه تسکین می‌دهد. تصور می‌شود که این کار با بازگرداندن تعادل الکترولیت کار می‌کند.
  4. استفاده از حمام آب گرم با نمک اپسوم درون وان، این نمک حاوی منیزیم است و ترکیب آن با آب گرم باعث می‌شود منیزیم به پوست شما نفوذ کند. انجام این کار به شل شدن عضلات، سم ‌زدایی بدن و جلوگیری از کمبود منیزیم کمک می‌کند.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

دوران بهبودی رگ به رگ شدن کمر چقدر طول می‌کشد؟

زمان معمول برای رفع درد ناشی از رگ به رگ شدن کمر، دو هفته است. در این مدت، می‌توانید از طریق درمان‌های خانگی، به کاهش درد و رفع مشکل بپردازید. ر صورتی که بعد از دو هفته و با درمان‌های خانگی، درد عضلانی کمر حل نشد، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

جلوگیری از رگ به رگ شدن کمر

جلوگیری از رگ به رگ شدن کمر و درد های مرتبط با آن بسیار مهم است. با رعایت موارد زیر شما می‌توانید ریسک “رگ به رگ شدن کمر” و مشکلات مرتبط با آن را به حداقل برسانید .

انجام تمرینات استقامتی و انعطاف‌پذیری برای تقویت عضلات پشتی و کمر کمک می‌کند. تمرینات هوازی نیز می‌تواند بر سلامتی عمومی و سلامتی کمر مثبت عمل کند.

در هنگام بلند کردن اشیاء سنگین، از ران‌ها استفاده کنید و نه از کمرتان. همچنین هنگام نشستن یا ایستادن به وضعیت صحیح بدن توجه کنید.

اگر برای مدت طولانی می‌نشینید، مطمئن شوید که میز و صندلی شما به طور مناسب تنظیم شده‌اند و از تکیه‌گاه‌های پایین کمر استفاده کنید.

اگر وزن اضافی دارید، تلاش کنید که وزن خود را کاهش دهید. وزن اضافی، به ویژه در ناحیه شکم، فشار زیادی بر کمر وارد می‌کند.

اگر کار فیزیکی سختی انجام داده‌اید، به خود فرصت استراحت دهید و عضلات خود را استراحت دهید.

استفاده از کفش‌های مناسب، به ویژه اگر برای مدت طولانی ایستاده‌اید، می‌تواند به کاهش فشار بر کمر کمک کند.

تلاش برای کاهش استرس و یادگیری تکنیک‌های مدیریت استرس می‌تواند به کاهش تنش‌های عضلانی کمک کند.

اگر به طور مداوم به جلو یا به عقب خم می‌شوید یا چیزهایی را بلند می‌کنید، سعی کنید فعالیت‌های خود را تنوع ببخشید و فاصله‌های استراحت قرار دهید.

مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سلامتی استخوان‌ها، به ویژه کلسیم و ویتامین D، می‌تواند به پیشگیری از مشکلات استخوانی کمک کند.

معاینات دوره‌ای توسط یک پزشک طب فیزیکی یا فیزیوتراپیست می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات احتمالی را زودتر شناسایی و مدیریت کنید.

برای کسب اطلاعات درباره روش درمانی پی آر پی زانو ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت درد و التهاب جلوی زانو و زیر کشکعلت درد و التهاب جلوی زانو و زیر کشک

کندرومالاسی کشکک زانو به عنوان زانوی دونده شناخته می‌شود، وضعیتی است که در آن غضروف در سطح زیرین کشکک زانو خراب و نرم می‌شود. این بیماری در بین افراد جوان و ورزشکار شایع است اما ممکن است در افراد مسن که آرتروز زانو دارند نیز ایجاد شود. ... ادامه مطلب

رفع گودی و قوس کمر با روش های طب فیزیکیرفع گودی و قوس کمر با روش های طب فیزیکی

علائم گودی کمر به شدت عارضه و نوع اختلال بستگی دارد. در این بخش به گودی کمر و عوارض ناشی از آن پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

درمان التهاب مفصل ساکروایلیاک با تزریق در مفصل ساکروایلیاکدرمان التهاب مفصل ساکروایلیاک با تزریق در مفصل ساکروایلیاک

ساکروایلئیت التهاب یک یا هر دو مفصل ساکروایلیاک شما است. این دو مفصل در جایی قرار دارند که ساکروم (آخرین بخش مثلثی شکل ستون فقرات) با ایلیوم (بخشی از لگن) برخورد می‌ کند. ساکروایلئیت منبع شایع کمردرد یا درد در باسن یا ران است. ... ادامه مطلب

خار پاشنه ؛ از علل تا درمانخار پاشنه ؛ از علل تا درمان

خار پاشنه در اثر التهاب فاسیای کف پا ایجاد می شود.اگر به هر علّت، فاسیا ملتهب شود و این التهاب طول بکشد، می تواند باعث رسوب کلسیم در محل اتصال فاسیا به پاشنه پا شود. این رسوب غیر طبیعی کلسیم، به شکل یک زائده کوچک خارمانند است که به آن خار پاشنه گفته می شود. ... ادامه مطلب