دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / کاربرد بلوک عصبی برای کاهش کمر درد و سیاتیک

کاربرد بلوک عصبی برای کاهش کمر درد و سیاتیک

بزرگترین عصب بدن، عصب سیاتیک می‌باشد که از نواحی ستون فقرات تا بخش‌های انتهایی پاها ادامه دارد. این عصب در اثر علل و عوامل مختلفی می تواند تحت فشار باشد، در نتیجه فشارها باعث بروز درد در ناحیه کمر می شود که تا قسمت پاها ادامه دار می شود. بلاک عصبی، یا بلاک منطقه‌ای عصبی نوعی عمل جراحی است که به کنترل یا پیشگیری از انواع مختلفی از درد کمک می‌کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

این روش شامل تزریق دارو به اطراف یک عصب یا یک رشته عصبی خاص است. این دارو مانع از رسیدن پالس‌های عصبی به سیستم عصبی مرکزی بدن شده و در نتیجه شخص احساس درد نخواهد کرد. بلاک عصب سیاتیک برای کنترل درد های ناشی از التهاب یا تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک در محل خروج از لگن و درد های ناشی از تهاجم تومور به مناطق عصب دهی شده توسط عصب سیاتیک انجام می شود.

مزایای بلوک عصب سیاتیک

این روش درمانی از آنجایی که روشی حداقل تهاجمی و غیر جراحی است، مزایای زیادی دارد که به شرح زیر است:

  1. این روش حداقل تهاجمی زمانی که سایر روش‌های درمانی مؤثر عمل نکند، تسکین درد را برای بیماران به همراه دارد.
  2. نیازی به بستری شدن نیست و طی چند دقیقه بلوک عصبی انجام می‌گیرد.
  3. تنها با بی حسی موضعی این روش درمانی انجام می‌گیرد.
  4. دوره نقاهت پس از بلوک در افراد بسیار کوتاه‌تر است.
  5. خطر ابتلا به عفونت بسیار کم است.
  6. بیمار طی چند روز اول پس از درمان می‌تواند به فعالیت‌های عادی خود بازگردد.

نحوه انجام بلوک عصب سیاتیک

در روش انجام بلاک عصب سیاتیک سوزن از پشت باسن به سمت عصب سیاتیک هدایت می شود. بیمار به پهلو به گونه ای می خوابد که سمت آسیب دیده بالا قرار بگیرد و پزشک با لمس استخوان لگن و سر استخوان ران در پشت باسن محل تزریق را مشخص می کند. بعد از مشخص کردن محل ورود سوزن، پوست بیمار با بتادین استریل می شود و سوزن وارد بافت می شود. بعد از تنظیم کردن نوک سوزن با کمک تصویربرداری همزمان سونوگرافی تزریق انجام می شود.

بلوک عصب کمر

داروهای مورد استفاده در بلوک عصب سیاتیک

تزریق دارو در ناحیه نزدیک عصب یا گروهی از اعصاب می‌تواند مؤثرتر از داروهای خوراکی باشد؛ زیرا دارو مستقیماً به قسمتی از بدن که درد دارد تزریق می‌شود. داروهای تزریقی ممکن است شامل:

تزریق استروئید ممکن است. التهاب و تحریک آن عصب را کم و درد را کاهش دهد.

بی‌حس کننده‌های موضعی:

بی‌حس‌ کننده‌های موضعی نیز ممکن است چرخه درد را بشکنند و تا حدودی درد مزمن بیمار را تسکین دهند

  1. مواد افیونی:

تزریق مواد افیونی همچنین باعث تسکین درد کوتاه مدت و قدرتمند می‌شود.

اثر بلوک عصبی در کاهش کمر درد و سیاتیک

بلوک عصبی یا بلوک منطقه‌ای عصبی وقفه عمدی در حرکت پیام عصبی در طول عصب است که معمولاً در راستای درمان درد کمر انجام می‌شود. در این روش یک داروی شیمیایی را نزدیک یک عصب خاص تزریق می کنند تا جلوی عصبی مربوط به انتقال حس در را در مسیرهای نسی سپتیو (nociceptive) بگیرد (مسیرهای نسی سپتیو مسیرهایی عصبی هستند که سیگنال های درد ناشی از عوامل فیزیکی یا شیمیایی را از بافت های بدن به مراکز احساس درد می رسانند). با مسدود کردن این مسیرهای عصبی آن ناحیه از بدن بی حس می شود. بلوک عصبی یک روند کوتاه مدت است که معمولاً از چند ساعت تا چند روز به طول می‌انجامد و در طی آن بی‌حس‌کننده موضعی و کورتیکواستروئید و مواد دیگر در داخل یا کنار عصب تزریق می‌شود.

آیا نتیجه بلوک عصب سیاتیک دائمی است؟

اکثر بلوک‌های عصبی جراحی، دائمی است. در اغلب مواقع جهت دردهای مزمنی که با هیچ راهکار درمانی بهبود پیدا نمی‌کند، کاربرد دارد مانند درد سرطان یا سندرم درد منطقه‌ای مزمن. به‌طور مثال در این روش ممکن است با قطع کردن عصب یا آسیب وارد کردن به آن، مانع از ایجاد احساس در آن قسمت از بدن شوند. با این حال تمامی این روش‌ها ممکن است دائمی نباشند. گاهی بیمار با توجه به میزان داروی تزریقی و داروهای همراه که تزریق می‌شود، می‌تواند تا چندین ماه تسکین درد را تجربه کند؛ چراکه عصب می‌تواند مجدد رشد و خود را ترمیم کند. زمانی که عصب خود را ترمیم کند، درد باز می‌گردد.

چگونه برای بلوک عصب سیاتیک آماده شویم؟

قبل از انجام تزریق بیمار از جهت نوع درد و علائم عصبی و سلامت قلبی و ریوی مورد معاینه قرار می گیرد. اگر بیمار دارو ضد انعقاد مصرف می کند، با تشخیص پزشک دارو ها چند روز قبل از انجام بلاک قطع می شوند تا لخته شدن خون بیمار به حالت عادی برگردد. بسته به شرایط بیمار ممکن است لازم باشد تا ابتدا با تصویربرداری MRI و یا CT scan و یا X-Ray آناتومی ناحیه مورد بررسی قرار می گیرد و سپس تزریق انجام می شود. در بیماران دیابتی نیز باید قبل از انجام بلاک از کنترل بودن قند خون اطمینان حاصل کرد. بر اساس شرح حال بیمار و تشخیص پزشک آزمایشات دیگری مانند شمارش کامل سلول های خونی نیز انجام می شود.

اقدامات پس از انجام بلوک عصب سیاتیک

اگر در محل تزریق تا 2 یا 3 روز احساس ناراحتی وجود داشته باشد، معمولاً گذاشتن یخ درد و ناراحتی را تسکین خواهد داد. یک روز پس از تزریق بیماران می‌توانند به فعالیت‌های روزانه خود برگردند. همچنین توصیه می‌شود که بیماران پس از کاهش درد، تمرینات ورزشی و فعالیت‌های ملایمی را آغاز کنند.

پس از بلوک عصب کمر چگونه بخوابیم؟

در هنگام خوابیدن بهتر است به یک پهلو خوابیده و کمی پاها در شکم جمع شود. بهتر است یک بالش بین پاها قرار گیرد.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

موارد منع بلوک عصب سیاتیک کمر

هزینه بلوک عصب برای کمر درد

هزینه بلوک عصبی کمر به مواردی بستگی دارد از جمله:


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت و درمان گرفتگی، اسپاسم و خشکی عضلات رانعلت و درمان گرفتگی، اسپاسم و خشکی عضلات ران

خشکی عضلات ران بر اثر اسپاسم عضلانی است که در واقع زمانی رخ می ‌دهد که عضله به شدت منقبض می ‌شود. این گرفتگی معمولا در عضلات ساق پا، زیر زانو و پشت زانو ایجاد می ‌شود. ... ادامه مطلب

روماتیسم ستون فقرات (اسپوندیلیت آنکیلوزان) را با این علائم بشناسیدروماتیسم ستون فقرات (اسپوندیلیت آنکیلوزان) را با این علائم بشناسید

اسپوندیلیت آنکیلوزان یا همان روماتیسم ستون فقرات یک بیماری التهابی است. متاسفانه این بیماری را نمی توان به طور قطعی و کامل درمان کرد؛ اما با یک سری از روش ها می توان برخی از علائم را کنترل کرد و درد را تسکین داد. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر علائم اسپوندیلیت آنکیلوزان می پردازیم. ... ادامه مطلب

شایعترین علت درد زانو در جوانان و درمان آنشایعترین علت درد زانو در جوانان و درمان آن

از فاکتور هایی که می توانند در ایجاد سندرم درد پاتلوفمورال تاثیر بگذارند، می توان به قرارگیری ناصحیح استخوان کشکک بر روی فمور، ضعف عضلات چهار سر ران و یا سفتی زانو در سمت خارجی آن اشاره کرد. ... ادامه مطلب

علت و درمان خواب رفتگی، گزگز، بی حسی، و مورمور شدن دست و پاعلت و درمان خواب رفتگی، گزگز، بی حسی، و مورمور شدن دست و پا

بی حسی و سوزن سوزن شدن احساس خارش غیر معمولی است که می‌تواند در هر قسمتی از بدن اتفاق بیفتد. مردم به طور کلی متوجه این احساسات در دست‌ها و پاها می‌شوند. سوزن سوزن شدن یک نگرانی شایع است. سوزن سوزن شدن ممکن است در اثر فشار روی اعصاب هنگامی که بیش از حد در یک موقعیت قرار گرفته‌اند، ایجاد شود. ... ادامه مطلب