دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / درمان کمر درد هنگام خواب و اصلاح نحوه خوابیدن

درمان کمر درد هنگام خواب و اصلاح نحوه خوابیدن

کمر انسان از اجزای مختلفی تشکیل شده است که شامل ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، دیسک‌ها، رباط‌ها و تاندون‌ها هستند. این اجزا در کنار هم قرار گرفته و حرکات مختلف کمر را مدیریت می‌کند. اختلال در هریک از این اجزا در روند کاری سایر اجزا مشکل ایجاد کرده و در نهایت باعث ایجاد درد در ناحیه کمر می‌شود. درد کمر در موقع خواب می تواند فقط در شب هنگام یا آخرین ساعت های روز اتفاق بیافتد.

آنچه در این مطلب میخوانید

برای بسیاری از افراد حتی ممکن است در طول روز بدتر هم شود. کمردرد شبانه نوع خاصی از کمردرد است که می‌تواند نشان دهنده مشکل جدی در ستون فقرات شما باشد. برخی از شایع‌ترین علل کمردرد شبانه شامل صدمات، مانند فشار و شرایطی مانند آرتریت یا سیاتیک است. درد می‌تواند از خفیف تا ناتوان کننده متغیر باشد و اغلب به صورت مبهم، تیز یا ضربان‌دار توصیف می‌شود.

کمردرد شبانه همیشه نشانه‌ای از یک بیماری جدی نیست، به خصوص اگر فقط گاهی یا برای مدت کوتاهی اتفاق بیفتد؛ اما زمانی که کمردرد شبانه مکرر و آزاردهنده است، ممکن است زمان آن رسیده باشد که آن را بررسی کنید. شناسایی علت کمردرد به شما کمک می کند تا مشکل را مدیریت و درمان کنید.

علت کمر درد هنگام خواب

برخی از شایع‌ترین دلایل کمردرد در حالت دراز کشیده عبارتند از:

  1. کشیدگی یا رگ به رگ شدن: به عنوان شایع‌ترین علل کمردرد، کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌ها یا رباط‌ها بیش از حد کشیده شوند.
  2. اسپوندیلیت آنکیلوزان : این شکل نادر آرتریت که با التهاب مزمن در پشت و گردن مشخص می‌شود، با ورزش بهبود می‌یابد و در شب بدتر می‌شود.
  3. آرتروز ستون فقرات : درد ناشی از ساییدگی مفاصل ستون فقرات ممکن است در شب به دلیل عدم تحرک تشدید شود.
  4. سیاتیک: مهره‌های کمر می‌توانند عصب سیاتیک را در موقعیت‌های خاص خواب تحریک کنند و منجر به تشعشع درد در پایین بدن شوند.
  5. تومور ستون فقرات: اگر چه نادر است، درد ناشی از تومور یا رشد روی ستون فقرات می‌تواند در هنگام دراز کشیدن به دلیل فشار مستقیم به آن ناحیه بدتر شود.
  6. سایر علل کمردرد هنگام دراز کشیدن عبارتند از شرایطی مانند تنگی ستون فقرات و باریک شدن ستون فقرات.
  7. کمردرد شبانه همچنین می‌تواند از علائم سنگ کلیه، اندومتریوز، برخی سرطان‌ها، بارداری و سایر اشکال آرتریت باشد. به خاطر داشته باشید که به ندرت پیش می‌آید که کمردرد شبانه ناشی از تومور، عفونت یا اسپوندیلیت آنکیلوزان باشد.

تشخیص علل کمر درد هنگام خواب

به غیر از معاینه اولیه، آزمایش‌های دیگری نیز وجود دارد که ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است برای کمک به تشخیص تجویز کند، از جمله:

درمان کمر درد هنگام خواب

بهترین وضعیت بدن هنگام خواب

بهترین حالت قرارگیری برای بدن، آن است که لگن و امتداد ستون فقرات (مهره‌های کمر و گردن) در یک راستا قرار بگیرند. به منظور ایجاد این وضعیت در حین خواب، و عادت به انجام بهترین روش خوابیدن برای رفع دیسک کمر می‌توان در یکی از پوزیشن‌های زیر خوابید:

آیا کمر درد هنگام خواب نشانه سرطان است؟

تومور نخاعی از رشد سلول های سرطانی در داخل کانال نخاع یا استخوان های ستون فقرات ناشی می شود. تومور نخاع، تومور داخل نخاعی نیز نامیده می شود، تومور نخاعی است که از نخاع یا پوشش نخاع (دورا) شروع می شود. توموری که روی استخوان های ستون فقرات (مهره ها) تأثیر بگذارد، تومور مهره ای نامیده می شود. یکی از دلایل ابتلا به کمر درد شبانه می‌تواند وجود تومور یا سرطان در نخاع یا ستون فقرات باشد. شاید احتمال وقوع این مشکل کم باشد؛ ولی وجود دارد. وجود تومور در ستون فقرات و بزرگ‌تر شدن آن، می‌تواند درد شدیدی را ایجاد نماید.مخصوصا ًاینکه با دراز کشیدن، شما به صورت مستقیم به ستون فقرات خود فشار وارد می‌کنید و این می‌تواند درد شما را افزایش دهد.

روش های درمان کمر درد هنگام خواب

علاوه بر تغییر وضعیت خوابیدن شما باید ببینید که چه کارهای دیگری می‌توانید برای کاهش کمر درد خود به خصوص در هنگام شب انجام دهید. خوشبختانه روش‌های ساده‌ای برای تسکین و پیشگیری از کمر درد وجود دارد که البته به ایجاد تغییرات جزئی در سبک زندگی نیاز دارد.

استراحت

اگر کمر درد شما در هنگامی که دراز می‌کشید کمی ناراحت‌کننده است احتمال این که دچار کشیدگی عضلات کمر شده باشید وجود دارد. درد پس از مدتی استراحت برطرف خواهد شد. سعی کنید به مدت طولانی بی‌تحرک و غیرفعال نباشید. توجه داشته باشید که اجتناب از انجام فعالیت‌های فیزیکی برای چند روز ممکن است باعث تنبلی کمر شما شده و وقتی می‌خواهید فعالیت‌های عادی خود را دوباره شروع کنید دچار اسپاسم و گرفتگی عضلات کمر شوید.
کمر دردهای جزئی معمولاً خود به خود پس از مدتی از بین می‌روند. در غیر این صورت باید برای معاینه و تشخیص علت به پزشک مراجعه کنید.

تغییر وضعیت بدنی

  1. وضعیت بدنی شما بر کمرتان تأثیر می‌گذارد، بنابراین باید برای اصلاح وضعیت بدنی خود هر کاری که می‌توانید انجام دهید.
  2. به کفش‌های خود توجه داشته باشید.
  3. کفش‌هایی را بپوشید که اندازه آنها مناسب پای شما باشد.

به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید.

رژیم غذایی بر احتمال ابتلا به کمر درد تأثیر دارد به خصوص اگر شما غذاهای شیرین بخورید. این بدان دلیل است که بسیاری از غذاها مانند کافئین، نمک و چربی‌های فراوری‌شده می‌توانند واکنش‌های التهابی را تحریک کنند. خوردن مقادیر زیادی از این غذاها باعث چاقی شده و فشار غیرضروری زیادی به کمر شما وارد می‌کند. به جای این غذاها از غذاهای سالمی نظیر میوه‌ها، سبزیجات و مقادیر زیاد غلات کامل استفاده کنید. سعی کنید مصرف ویتامین D و کلسیم را افزایش دهید؛ زیرا هر دو اینها برای حفظ و نگهداری از استخوان‌های شما ضروری هستند.

ورزش سبک

ورزش کردن یک روش عالی برای تقویت عضلات کمر و افزایش انعطاف‌پذیری است. دانستن این که چه نوع ورزشی را چگونه انجام دهید یک موضوع بسیار مهم است. ورزش کردن زیاد ممکن است باعث کشیدگی عضلات شود. پزشکان شنا کردن را توصیه می‌کنند؛ زیرا یک ورزش سبک و کم برخورد است که به تسکین درد و ناراحتی کمک می‌کند.

درمان‌های پزشکی برای رفع علت کمر درد شبانه

روش‌های درمان کمر درد متفاوت بوده و به تشخیص علت آن بستگی دارد.

درمان آنکیلوزان اسپوندلیت

اقدامات درمانی برای آنکیلوزان اسپوندلیت به شدت بیماری بستگی دارد. پزشک ممکن است مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی را برای شما تجویز نماید. اگر مصرف این داروها مؤثر واقع نشود، ممکن است پزشک، مداخلات بیولوژیکی مانند مصرف مسدودکننده‌های عامل نکروز تومور یا بازدارنده‌های اینترلوکین 17 (IL-17) را مورد توجه قرار دهد. اگر درد مفاصل شما شدید باشد ممکن است به عمل جراحی نیاز پیدا کنید.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

درمان تومور ستون فقرات

اقدامات درمانی برای تومورهای ستون فقرات به شدت تومور بستگی دارد. پزشک ممکن است انجام عمل جراحی یا پرتو درمانی را برای کمک به پیشگیری از آسیب‌دیدگی‌های عصب در نخاع شما مورد ملاحظه قرار دهد. اگر شما بتوانید علائم را به موقع مدیریت کنید احتمال بهبودی شما افزایش می‌یابد.

درمان تحلیل دیسک

تحلیل دیسک معمولاً به روش‌های غیر جراحی درمان می‌شود. برخی روش‌های درمان تحلیل دیسک عبارتند از:

پیشگیری از کمر درد هنگام خواب

در حالی که نمی‌توان از همه شرایطی که باعث کمردرد شبانه می‌شود جلوگیری کرد، چندین استراتژی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به حفظ سلامت و بدون درد کمر خود از آنها استفاده کنید. بسیاری از متخصصان موارد زیر را برای کمک به جلوگیری از پیشرفت درد پیشنهاد می‌کنند:

  1. وزن مناسب را حفظ کنید.
  2. وضعیت بدنی خوب را تمرین کنید.
  3. از انجام حرکات یا بلند کردن اجسام سنگین که می‌تواند کمر را تحت فشار قرار دهد خودداری کنید.
  4. اجتناب از سیگار کشیدن، که برخی تحقیقات نشان می‌دهد که می‌تواند خطر کمردرد مزمن را افزایش دهد.
  5. در صورت امکان از صندلی‌های ارگونومیک دوستانه (مبلمان هایی که برای به حداقل رساندن ناراحتی فیزیکی طراحی شده‌اند) در خانه و محل کار استفاده کنید.
  6. وضعیت نشستن خود را تغییر دهید و به طور مکرر برای پیاده روی یا حرکات کششی در طول روز استراحت کنید.
  7. کفش‌های راحت، پاشنه کوتاه و حمایت کننده بپوشید.
  8. به خاطر داشته باشید که برخی از عوامل خطر نیز وجود دارند که می‌توانند شانس ابتلا به کمردرد را افزایش دهند. اینها شامل وزن اضافی بدن، سبک زندگی بی‌تحرک، بلند کردن اجسام سنگین و خم شدن یا چرخش مکرر کمر است.

برای کسب اطلاعات درباره روش درمانی پی آر پی زانو ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا پارگی دیسک کمر با استراحت خوب می شود؟آیا پارگی دیسک کمر با استراحت خوب می شود؟

اگر مواد مرکزی دیسک نخاعی به سمت خارج حرکت کنند، می توانند به اعصاب نخاعی فشار وارد کنند که به دنبال آن درد بروز می یابد؛ به این حالت پارگی دیسک کمر می گوییم. این عارضه با نام های دیگری مانند فتق و یا بیرون زدگی دیسک کمر نیز شناخته می شود. ... ادامه مطلب

پارکینسون چه بیماری است و چه نشانه هایی دارد؟پارکینسون چه بیماری است و چه نشانه هایی دارد؟

بیماری پارکینسون یک اختلال پیشرونده سیستم عصبی است که بر حرکت تأثیر می‌گذارد. علائم به تدریج شروع می‌شوند، گاهی اوقات با لرزش تقریباً قابل توجه در یک دست شروع می‌شود. لرزش شایع بوده اما این اختلال همچنین معمولاً باعث سفت شدن یا کند شدن حرکت می‌شود. ... ادامه مطلب

روش انجام و کاربرد اورتوکین تراپیروش انجام و کاربرد اورتوکین تراپی

اورتوکین تراپی در واقع نوعی تزریق اتولوگ از خون است که با کنترل کردن و بالا بردن مکانیزم های دفاعی طبیعی بدن علیه التهاب ایجاد شده ، سبب کاهش درد و بهبود عملکرد در مفصل آسیب دیده می شود . ... ادامه مطلب

سوزش و درد انگشت شست پا نشانه چیست؟سوزش و درد انگشت شست پا نشانه چیست؟

انگشتان پا به علل مختلف می‌ توانند در معرض آسیب قرار گیرند. در این میان انگشت شست پا بیشتر از سایر انگشتان ممکن است دچار درد و ناراحتی شود. در این بخش به علل و روش های درمان سوزش و درد انگشت شست پا پرداخته ایم. ... ادامه مطلب