دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / چه عواملی باعث پارگی دیسک کمر می شود؟

چه عواملی باعث پارگی دیسک کمر می شود؟

دیسک ستون فقرات یک ساختار نرم است که بین بدنه‌های مهره‌ها (استخوان‌های ستون فقرات) قرار دارد. دیسک به عنوان یک پد یا بالشتک برای استخوان عمل می کند. پارگی دیسک کمر به معنای بیرون ‌زدگی این بالشتک‌ها است که می‌تواند به اعصاب ستون فقرات فشار وارد کند. این عارضه می‌تواند باعث بروز درد و کاهش توان حرکتی شود. پارگی دیسک کمر، با نام‌های فتق یا لغزش دیسک نیز شناخته می‌شود. در ادامه به بررسی علل پارگی دیسک و درمان آن می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

چه عواملی باعث پارگی دیسک کمر می شود؟

کهولت سن

دیسک‌های میان‌ مهره‌ای همزمان با افزایش سن، مایع خود را از دست می‌دهند و خشک می‌شوند، به طوری که این خشکی باعث ترک خوردن حلقه دیسک می‌شود. بدین ترتیب، با بزرگتر شدن شکاف روی دیسک، پارگی پدید می‌آید.

آسیب ‌دیدگی

ضربه‌های ناگهانی یکی از دلایل پارگی دیسک کمر به شمار می‌روند. این مشکل معمولا در اثر تصادف، زمین خوردن، سقوط از ارتفاع و غیره رخ می‌دهد. در چنین حالتی، فشار بالایی به ستون فقرات وارد می‌شود که ممکن است شکستگی مهره های ستون فقرات یا پارگی دیسک کمر را در پی داشته باشد.

انجام فعالیت‎های سنگین

بافت دیسک کمر افرادی که کارهای سنگین انجام می‌دهند، به مرور زمان ضعیف می‌شود. ضعیف شدن این بافت، احتمال ابتلا به پارگی دیسک کمر را افزایش می‌دهد.

ایستادن یا نشستن نادرست

یکی از مواردی که خطر ابتلا به پارگی دیسک کمر را به دنبال دارد، نشستن نادرست است. بسیاری از افراد با این مشکل درگیر هستند و روش نشستن درست را نمی‌دانند. اگر در طول روز مجبور هستید ساعات زیادی روی صندلی بنشینید، حتما یک صندلی راحت و مناسب انتخاب کنید و بدنتان را به درستی روی آن قرار دهید. عدم انجام این کار در درازمدت بافت دیسک کمر را ضعیف می‌کند و باعث پارگی آن می‌شود. از سوی دیگر، ایستادن نادرست نیز می‌تواند فشار زیادی به ناحیه کمر وارد کند.

آیا پارگی دیسک کمر با استراحت خوب میشود؟

عوامل مختلفی در بروز پارگی دیسک کمر تاثير دارند اما از شایع ترین علت های آن استعداد ژنتیکی است. بيشتر افراد مبتلا به دیسک کمر تصور مي كنند كه برای بهبود دیسک کمر بايد حتما عمل جراحي قرار گيرند در صورتی که اين طور نيست و با استراحت نيز می توانند بهبود پيدا كنند. استراحت باعث مي شود حرکات ستون فقرات کم شود و باعث كاهش فشار از روي دیسک ها مي گردد. زیرا در حالت خوابیده یا دراز کش کمترین فشار در داخل دیسک ايجاد شده و دیسک فرصت ترمیم پیدا خواهد كرد.

پارگي ديسک كمر كه مراحل مختلفي دارد و به اصطلاح ديسكوپاتي گفته مي شوند ممكن است براساس فشاري كه به نخاع و سيستم اعصاب مركزي وارد مي شود مراحل مختلفي داشته باشد كه هر مرحله درمان هاي مختلفي خواهند داشت. معمولا هرچه دیسک تازه تر باشد و سريع تر به پزشك مراجعه شود احتمال بهبود بیمار با استراحت بيشتر خواهد شد. همچنين هر چه دیسک کهنه تر باشد احتمال بهبودي با استراحت کمتر خواهد شد.

پارگی دیسک کمر

علائم پارگی دیسک کمر

  1. احساس درد پا
  2. احساس ضعف یا بی‌حسی در پاها
  3. اسپاسم یا گرفتگی عضلانی در ناحیه آسیب‌دیده
  4. تیر کشیدن در ناحیه پشت باسن، ران و ساق پا
  5. فلج شدن پاها
  6. بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع
  7. از بین رفتن عکس‌العمل مچ پا یا زانو
  8. زمین خوردن بدون دلیل در هنگام راه رفتن

روش‌های غیرتهاجمی برای درمان پارگی دیسک کمر

روش درمانی پا‌رگی دیسک کمر به دلیل بروز آن بستگی دارد. در برخی موارد به سادگی و با رعایت چند نکته می‌توان دیسک را به حالت اولیه خود برگرداند در این حالت پزشک متخصص توصیه‌هایی به بیمار می‌کند و درمان‌های ساده‌ای را در پیش می‌گیرد.
استفاده از رژیم غذایی سالم، انجام ورزش‌های نرم و استفاده از آب سرد یا گرم بر روی محل مورد نظر، از جمله توصیه‌های پزشک متخصص برای رفع درد و کاهش التهاب در ناحیه کمر هستند. البته شاید لازم باشد با یک متخصص فیزیوتراپ نیز مشورت کنید و از او برای انجام حرکات مناسب و اصلاحی کمک بخواهید. در برخی موارد نیز از داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی برای کاهش تورم و داروهای شل ‌کننده عضلات برای کاهش اسپاسم استفاده می‌شود.
در ادامه چند مورد از انواع روش های درمان دیسک را با هم بررسی می کنیم:

درمان دارویی

ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن ، ناپروکسن یا آسپیرین می توانند راه حل های کوتاه مدت برای کمک به شما در مقابله با درد یا التهاب در قسمت تحتانی کمر باشند. به خاطر داشته باشید که این داروها می توانند بر روی معده ، کلیه ها و کبد شما تاثیرگذار باشند ، بنابراین بهتر است از آنها بیش از دو هفته استفاده نکنید.
مقدار مصرف برای بزرگسالان معمولاً 200 تا 400 میلی گرم از طریق دهان ، هر چهار تا شش ساعت است. مراقب باشید هیچگونه دارویی را با معده خالی مصرف نکنید ، زیرا می توانند معده شما را تحریک کرده و خطر زخم را افزایش دهند.

استفاده از کمپرس یخ

یخ را به قسمت بالایی پشت خود بمالید. استفاده از یخ یک درمان موثر برای صدمات جزئی اسکلتی عضلانی ، از جمله درد کمر است. سرما برای صدمات حاد (صدماتی که در 48 ساعت گذشته رخ داده است) مؤثر است. برای کاهش تورم و درد باید از سرما درمانی استفاده کنید. یخ باید به مدت 20 دقیقه هر دو یا سه ساعت برای چند روز استفاده شود تا درد و تورم کاهش یابد برای جلوگیری از سرمازدگی روی پوست ، همیشه بسته های یخی را در یک حوله نازک ببندید.

تمرین های ورزشی و فیزیوتراپی

این تمرینات باید توسط متخصص با توجه به نوع و شدت پارگی دیسک برای بیمار تجویز شود. بدون توصیه پزشک این ورزش ها را انجام ندهید ممکن است تمرینات باعث بدتر شدن درد شما شود. ماساژ درمانی نیز یکی دیگر از روش های مناسب برای رفع علائم پارگی دیسک کمر و درد کمر است.
یک متخصص فیزیوتراپی می تواند حرکات کششی و تمرینات تقویتی و خاص را به شما نشان دهد. معمولاً برای چهار تا هشت هفته فیزیوتراپی دو تا سه بار در هفته مورد نیاز است تا تأثیر مثبت بر مشکلات مزمن کمر داشته باشد.شنا نیز یکی از ورزش های مناسب برای کاهش علائم پارگی دیسک کمر است.

تزریق دیسکوژل

این روش درمانی برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که تمایلی به انجام جراحی ندارند و یا به علت داشتن شرایط پزشکی خاص نمی توانند برای جراحی بیهوش شوند. دیسکوژل ماده ای است که در فضای دیسک تزریق می شود. این ماده بی خطر می باشد و بعد از تزریقف سفت شده و حالت پنبه پیدا خواهد کرد.
این ویژگی از ماده دیسکوژل باعث می گردد ، منافذ قسمت پاره شده دیسک اگر که محتویات دیسک وارد کانال نخاعی نشده باشد، بسته گردد و از طریق کاهش ریخته شدن مواد التهابی روی اعصاب باعث بهبود درد می شود؛ دوم این که همراه با خود وقتی سفت و جمع می شود ، بخش آبکی دیسک را جمع و به بهبود برجستگی دیسک و آزاد شدن کانال نخاعی کمک می کند. معمولا بین سه تا شش هفته بعد از تزریق دیسکوژل، بیمار کم کم بهبود می یابد. این در حالی است که بعد از جراحی تا سه ماه بیمار باید استراحت کند. بنابراین تزریق دیسکوژل یک روش امن و کم خطر برای بیماران است.

مدت زمان درمان پارگی دیسک کمر

معمولا در صورت استفاده از روش‌های درمانی مناسب، علائم پارگی دیسک کمر بین 4 تا 6 هفته بهبود می‌یابند. لازم به ذکر است که مدت‌زمان درمان پارگی دیسک کمر به شرایط بیمار و پیگیری روند درمان نیز بستگی زیادی دارد. عواملی که روند درمان پارگی دیسک کمر را تسریع می‌کنند عبارتند از:

  1. تغذیه مناسب
  2. ورزش
  3. فیزیوتراپی

ورزش می‌تواند تا حد زیادی به جلوگیری از تشدید درد دیسک و تقویت عضلات نگهدارنده ستون فقرات کمک کند. لطفا توجه داشته باشید که نباید در تمرین‌های خود زیاده‌روی کنید؛ چرا که این کار ممکن است باعث بروز کمر درد جدید بشود.
لازم به ذکر است که از دست دادن کنترل مثانه یا روده، ضعف در پا، درد در پا، استئوآرتریت کمر یا بی‌حسی بدن، می‌توانند از عوارض پارگی دیسک کمر باشند. اگر این عوارض طولانی‌ مدت و شدید هستند، باید فورا به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات مربوط به درمان فوری انجام شوند.

آیا پارگی دیسک کمر باعث فلج شدن می‌شود؟

اگر درد کمر و یا ساق پا به موقع توسط پزشک متخصص و باتجربه برطرف شود، معمولا در عرض نزدیک به 6 هفته بهبودی حاصل خواهد شد. در غیر این صورت، این آسیب پیشروی می‌کند و عصب‌های مجاور دیسک که برخی از آنها حرکت پا‌ها را کنترل می‌کنند، بیشتر فشرده‌ می‌شوند. نتیجه این روند، فلج پا خواهد بود.
بنابراین اگر دچار احساس گزگز پا، بی‌حسی و یا درد هستید که می‌توانند از علائم فتق دیسک کمر باشند، بهتر است برای جلوگیری از پا‌رگی دیسک کمر و فلج پا، هرچه زودتر به پزشک متخصص ستون فقرات مراجعه کنید. بدین ترتیب روند درمانی هرچه زودتر شروع می‌شود و این شرایط منجر به عوارض خطرناکی مانند فلج پا نخواهد شد.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

قرص برای پارگی دیسک کمر

نوعی اسید پروپیونیک است. بیمار معمولا آن را برای تسکین درد ناشی از فتق دیسک مصرف می‌کند. اگرچه دوز مصرفی می‌تواند متفاوت باشد، یک دوز معمولی یک تا دو قرص (هر 220 میلی‌گرم) هر 8 تا 12 ساعت است. یک فرد نباید بیش از 660 میلی‌گرم ناپروکسن در روز مصرف کند.

نوع دیگری از اسید پروپیونیک است. افراد ممکن است این دارو را با چندین نام تجاری از جمله Motrin و Advil پیدا کنند. اگرچه این می‌تواند متفاوت باشد، دوز معمولی یک تا دو قرص (200 میلی‌گرم منبع مطمئن) هر 4-6 ساعت است. یک فرد نباید بیش از 1200 میلی‌گرم ایبوپروفن در روز باشد.

یکی دیگر از NSAIDهای رایج و از سالیسیلات‌های استیله تشکیل می‌شود. دوز معمول آسپرین یک تا دو قرص (325 میلی‌گرم) هر 4 ساعت است. از طرف دیگر، بیمار می‌تواند هر 6 ساعت سه قرص مصرف کند. یک فرد نباید بیش از 4000 میلی‌گرم آسپرین در روز مصرف کند.

یک مهارکننده COX-2 که درد و التهاب را ساکن می‌کند. معمولا برای درد حاد ناشی از آرتریت و درد و ناراحتی قاعدگی به کار می‌رود. ایندومتاسین: نحوه اثربخشی این قرص ضد التهاب دیسک کمر با مسدودسازی ماده‌ای طبیعی در بدن است که موجب التهاب می‌شود. معمولا برای رفع درد و التهاب ناشی از بیماری‌هایی مانند سفتی مفاصل ناشی از آرتروز مفاصل ، نقرس، بورسیت و تاندونیت مصرف می‌گردد.

دارویی مشتق شـده از پروپانوئیک اسید است. برای تسکین التهاب، تورم و درد مفاصل مرتبط با آرتروز و روماتیسم مفصلی به کار می‌رود.

روی لینک کلیک کنید و با پی آر پی روشی جدید ودر حال تحقیق در درمان آرتروز زانو ، آشنا شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان صدا دادن مفصل گردن با طب فیزیکیدرمان صدا دادن مفصل گردن با طب فیزیکی

کریپتوس یا صدا دادن گردن، یک اصطلاح پزشکی است که در آن گاهی اوقات صدای خرد شدن و تق تق از برخی قسمت های بدن مخصوصاً گردن و پاها به گوش می رسد. روش های درمانی، علت زمینه ای کریپتوس گردن را مورد هدف قرار می دهند که از جمله این روش ها طب فیزیکی میباشد. ... ادامه مطلب

کفش طبی چه مزایای درمانی دارد؟کفش طبی چه مزایای درمانی دارد؟

کفش‌های ارتوپدی کفشهایی هستند که به طور خاص برای حمایت یا سازگاری مکانیک و ساختار پا، مچ پا و ساق پا طراحی شده‌اند و دارای تعدادی ویژگی و عملکرد مفید پزشکی هستند که آن‌ها را از کفشهای روزمره جدا میکند. ... ادامه مطلب

مزایای استفاده از طب سوزنی در درمان بیماری های اسکلتیمزایای استفاده از طب سوزنی در درمان بیماری های اسکلتی

سوزن خشک یک روش درمانی مدرن است که برای تسکین درد عضلانی طراحی شده است. در حین سوزن خشک، یک پزشک چندین سوزن فیلی‌فرم را به پوست شما وارد می‌کند. سوزن‌های فیلی‌فرم سوزن‌های ریز، کوتاه و فولادی ضد زنگ هستند که مایعی را به بدن تزریق نمی‌کنند. به همین دلیل از عبارت خشک استفاده می‌شود. ... ادامه مطلب

تزریق استروئید اپیدورال (ESI) برای درمان و کاهش درد کمر و گردنتزریق استروئید اپیدورال (ESI) برای درمان و کاهش درد کمر و گردن

تزریق استروئید اپیدورال شامل یک عامل بیحس کننده و یک کورتیکواستروئید برای کاهش درد عصبی ناشی از فشردگی عصب نخاعی استفاده می شود. همچنین میتوان از این روش برای درمان درد گرفتگی عصب گردن به بازو، درد پشت به قفسه سینه ، یا کمر تا ساق استفاده کرد ... ادامه مطلب