دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مگنت درمانی / مگنت درمانی آرتروز گردن

مگنت درمانی آرتروز گردن

مگنت تراپی، یکی از روش‌های نوین و غیرتهاجمی در حوزه طب فیزیکی است که با استفاده از میدان‌ های مغناطیسی به بهبود و تسکین دردهای مزمن و حاد کمک می‌ کند. این روش درمانی به ویژه در تسکین و درمان علائم آرتروز گردن که یکی از شایع ‌ترین مشکلات ارتوپدی در میان بزرگسالان است، نقش مهمی ایفا می‌کند. آرتروز گردن، به دلیل فرسایش و تخریب مفاصل و غضروف ‌های گردن، می‌تواند منجر به درد، سفتی و محدودیت حرکتی شود. مگنت تراپی گردن با افزایش جریان خون و کاهش التهاب در نواحی آسیب ‌دیده، به تسکین درد و بهبود عملکرد گردن کمک می‌کند. هنگامی که بافت در معرض میدان مغناطیسی پالسی قرار می‌گیرد، جریان الکتریکی ضعیفی به بدن القا می‌شود و تمام سلول‌هایی را که در معرض آن هستند فعال می‌کند. این میدان با تاثیر بر ساختار غشا‌های سلولی، فرآیند‌های ترمیم سلولی را پشتیبانی می‌کند و نفوذ اکسیژن و مواد مغذی به داخل سلول را آسان‌تر می‌کند. به این ترتیب، ابزار مفیدی برای درمان آسیب‌‌های عضلانی و استخوانی است. در این مقاله، به بررسی علمی و کاربردی مگنت تراپی و تاثیرات آن بر درمان آرتروز گردن خواهیم پرداخت .

آنچه در این مطلب میخوانید

مزایای مگنت تراپی آرتروز گردن

مگنت درمانی آرتروز یکی از روش‌های غیرتهاجمی است که برای کاهش درد و بهبود عملکرد در شرایطی مانند آرتروز گردن استفاده می‌شود. در ادامه به برخی از مزایای این روش پرداخته می‌شود:

مگنت درمانی آرتروز گردن

نحوه عملکرد مگنت تراپی برای درمان آرتروز گردن

مگنت‌تراپی برای درمان آرتروز گردن ، بر اساس تاثیرات فیزیکی و بیولوژیکی میدان‌های مغناطیسی بر بدن عمل می‌کند. در ادامه، نحوه عملکرد این روش به تفصیل شرح داده می‌شود:

مقایسه مگنت تراپی با سایر روشهای درمان آرتروز گردن

جهت درمان آرتروز گردن از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. روش درمان با توجه به وضعیت بیمار و میزان پیشرفت بیماری انتخاب می‌گردد. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین روش‌های درمانی این بیماری‌ می‌پردازیم.
مگنت تراپی
این روش درمانی غیرتهاجمی، ایمن و کم هزینه است و در طی آن از حوزه های مغناطیسی طبیعی در بدن، برای درمان بیماری ها و آسیب های اسکلتی عضلانی استفاده می شود. این روش درمانی که با استفاده از دستگاه مگنت انجام می شود با ایجاد انرژی مغناطیسی بر روی پوست یا نزدیک آن به روند درمان بسیاری از بیماری ها و اختلالات سیستم اسکلتی عضلانی کمک می کند. امواج مغناطیسی در این روش با تاثیر بر بافت های آسیب دیده مانند استخوان، عضلات، تاندون ها و اعصاب به فرایند بهبودی و کاهش دوره بهبودی کمک زیادی می کند.
لیزر درمانی
امروزه روش‌های درمانی مبتنی بر لیزر کاربرد زیادی در فرآیند درمان و کنترل درد آرتروز گردن دارند. لیزر تمام بخش‌های ستون فقرات گردنی شامل عضلات، غضروف، عصب و غیره را تحریک می‌کند. انجام لیزر با تمرکز بر بافت هدف و با قدرت مناسب که توسط پزشک تعیین می‌گردد، ‌ می‌تواند التهاب ناشی از آرتروز گردن را از بین برده و درد را کاهش دهد، همچنین فرآیند ترمیم بافتی را تسریع نماید.
طب سوزنی
درمان با طب سوزنی از جمله روش های التیام درد و بهبود ناحیه آسیب دیده در بیشتر بیماری‌های اسکلتی عضلانی می‌باشد. برای آرتروز گردن، متخصصان طب سوزنی معمولا نقاط خاصی را روی گردن، شانه ها و بازوها هدف قرار می دهند. با وارد کردن سوزن ها در این نقاط، آنها معتقدند که جریان انرژی می تواند دوباره متعادل شود و درد و التهاب در ناحیه آسیب دیده کاهش یابد.
دارو درمانی
پزشک معالج ممکن است بنا به نوع و درجه بیماری، برای درمان بیماری آرتروز گردن و رفع درد ناشی از آن از داروهای ضد التهاب مانند پروفن و ناپروکسن و همچنین داروهای شل کننده عضلات استفاده نماید.
فیزیوتراپی
انجام نرمش‌های مخصوصی که توسط متخصص تجویز می‌شود در فیزیوتراپی باعث تقویت عضلات گردن شده و انعطاف‌پذیری گردن را افزایش می‌دهد. این امر تاثیر بسیار زیادی در کاهش و رفع علائم بیماران مبتلا به آرتروز گردن دارد.

رادیوفرکوانسی و تکارتراپی برای ارتروز گردن

یکی دیگر از روش‌های نوین درمان و ایجاد انعطاف در مفصل خشک دارای ارتروز، تکار درمانی و استفاده از امواج رادیوفرکوانسی می‌ باشد. در درمان ارتروز گردن با توجه به چند علتی بودن عامل ایجاد کننده استفاده از چندین روش درمانی توامان تاثیر بهتری از تک تک روش‌ها دارد.

جراحی آرتروز گردن

معمولا جراحی آخرین گزینه درمانی برای درمان آرتروز گردن است. جراحی برای بیمارانی استفاده می‌شود که با روش‌های درمانی دیگر بهبود نیافته اند و درد بسیار شدیدی دارند. انتخاب روش جراحی با توجه به مشکل بیمار صورت‌ می‌گیرد. برخی از روش‌‌های جراحی آرتروز گردن شامل موارد زیر است:

  1. لامینکتومی: بر روی عصب‌های ستون فقرات، استخوانی به نام لامینا وجود دارد که با برداشتن بخش‌هایی از آن، می‌توان فشار وارد بر ستون فقرات را کاهش داد.
  2. دیسککتومی: به دلیل ضعف عضلانی در این بیماری ممکن است دیسک مهره‌های گردن دچار برآمدگی شود که می‌تواند به عصب‌های ناحیه ستوان فقرات فشار کند. یکی از راه‌های رفع این مشکل، برداشتن دیسک ‌است.
  3. هم جوشی ستون فقرات: از این روش می‌توان برای تثبیت ستون فقرات پس از برداشتن دیسک آسیب دیده استفاده کرد. این عمل جراحی شامل برداشتن دیسک بین دو مهره و قرار دادن استخوان در فضای ایجاد شده است

عوارض مگنت تراپی آرتروز گردن

عوارض جانبی و موقتی مگنت تراپی گردن عبارتند از:

هزینه مگنت تراپی آرتروز گردن

عوامل مختلفی مانند مراکز درمانی، شدت بیماری، تعداد جلسات مغناطیس درمانی و تخصص پزشک در قیمت مگنت تراپی تاثیرگذار است.

سوالات رایج درباره مگنت تراپی آرتروز گردن

مگنت‌ درمانی می‌تواند در کاهش درد آرتروز گردن و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به آرتروز موثر باشد؛ اما نتایج برای هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.

این روش بسیار مطمئن و ایمن بوده و هیچگونه عوارض خطرناکی به دنبال ندارد.

هر فرد به درمان‌ها و روش‌های درمانی متفاوت واکنش نشان می‌دهد. بنابراین، زمان اثربخشی مگنت تراپی می‌تواند تحت تاثیر وضعیت سلامتی، سن و سایر عوامل فردی باشد. ممکن است چند جلسه یا چند هفته زمان ببرد تا تاثیرات مگنت‌درمانی مشاهده شود.

طول و دوره درمانی به شرایط و روند پیشرفت آسیب و بیماری و صلاح دید پزشک بستگی دارد. ممکن است بعد از یک الی دو جلسه بهبود حاصل شود و دیگر نیاز به ادامه درمان نباشد و گاهی نیز ممکن است بعد از 6 یا 8 جلسه همچنان نیاز به ادامه درمان باشد.

بیشتر اوقات اثرات درمانی مگنت تراپی موقتی هستند و ممکن است نیاز به جلسات درمانی مکرر داشته باشید تا اثرات آن ادامه یابد. در برخی موارد، بیماران ممکن است اثرات مثبت را برای مدت طولانی‌تری تجربه کنند؛ اما این به عوامل متعددی مانند شدت آرتروز، نوع درمان و وضعیت عمومی بیمار بستگی دارد.

می‌توان مگنت تراپی را به عنوان یکی از روش‌های مکمل درمان آرتروز گردن همراه با سایر روش‌های درمانی استفاده کرد. در واقع، ترکیب چندین روش درمانی می‌تواند اثربخشی بیشتری در کاهش درد و بهبود وضعیت بیمار داشته باشد.
نتیجه گیری
در نهایت، مگنت درمانی به عنوان یک رویکرد مکمل در مدیریت آرتروز گردن، می‌تواند به کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک کند. مگنت تراپی به عنوان بهترین روش درمان آرتروز گردن به طور قابل توجهی باعث کاهش درد گردن در بیماران مبتلا به آرتروز گردن می شود و به دلیل اینکه درمان های جراحی عوارض جانبی خاص خود را دارند، استفاده از مگنت تراپی می تواند جایگزین مناسبی برای درمان های دارویی و جراحی باشد. اگرچه برخی مطالعات نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داده‌اند؛ اما همچنان تحقیقات بیشتری برای تایید اثربخشی و تعیین بهترین شیوه‌های استفاده از آن ضروری است. مهم است که بیماران قبل از شروع مگنت درمانی با پزشک خود مشورت کنند تا اطمینان حاصل شود که این روش با سایر درمان‌ های موجود و شرایط خاص آنها سازگار است. به طور کلی، مگنت درمانی می‌تواند به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی جامع برای مدیریت آرتروز گردن در نظر گرفته شود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :