دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / زانو / علائم و درمان شکستگی استخوان کشکک زانو

علائم و درمان شکستگی استخوان کشکک زانو

کشکک زانو (پاتلا)، استخوان کوچکی است که در جلوی زانو قرار دارد و بسیار در مقابل، آسیب و ضربات وارده حساس می باشد. شکستگی کشکک زانو معمولاً در اثر یک آسیب تروماتیک، مانند زمین خوردن یا ضربه به کاسه زانو ایجاد می شود. در صورتی که میزان شکستگی جزئی باشد، درمان هایی مانند بستن زانو با آتل در نظر گرفته خواهد شد. اما در بسیاری از موارد، بخشی از استخوان از جای اصلی خود خارج می شود، که در چنین شرایطی، جراحی به منظور تثبیت استخوان در جای اصلی و بهبود دامنه حرکتی تجویز می شود. در ادامه بیشتر به راه های درمان شکستگی کشکک زانو می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع شکستگی کشکک زانو

شکستگی پایدار به شکستگی گفته می شود که قطعات شکسته شده استخوان شما اساساً در جای مناسب باقی می مانند. ممکن است در این شکستگی استخوان ها همچنان به یکدیگر متصل باشند، یا یک یا دو میلی متر از هم فاصله داشته باشند. این نوع شکستگی معمولاً بدون جراحی به خوبی بهبود می یابد. اگر پزشک شما تشخیص دهد که نیازی به جراحی ندارید، استخوان در طول دوره نقاهت و بهبودی در جای خود ثابت نگه داشته می شود، و توسط یک زانوبند لولایی یا گچ، بی حرکت می ماند.

در این نوع شکستگی همانطور که از نامش مشخص است قطعات استخوان شکسته‌ ی شما از موقعیت صحیح خود جابجا شده و آنطور که باید در کنار یکدیگر قرار نمی گیرند. این قطعات اغلب باید با جراحی ثابت شوند تا بهبود یابند و به زانوی شما اجازه دهند تا به درستی حرکت کند.

در این نوع شکستگی استخوان شما به سه یا چند تکه خرد شده است. شکستگی خرد شده می تواند پایدار یا ناپایدار باشد. هنگامی که یک شکستگی خرد شده ناپایدار است، ممکن است برخی از قطعات استخوان شما برای اتصال مجدد خیلی کوچک باشند و حتی ممکن است نیاز به برداشتن استخوان در جراحی وجود داشته باشد.

شکستگی عرضی به شکستگی گفته می شود که در آن کشکک شما به دو قسمت تقسیم می شود. این عارضه اغلب با جراحی رفع می شوند.

در شکستگی باز کشکک، بر اثر آسیب وارد شده، صدمات خیلی بیشتری به ماهیچه ها، تاندون ها ورباط های اطراف استخوان وارد می شود. همچنین زمان بیشتری طول می کشد تا شکستگی خوب شود. شکستگی باز نیاز به درمان سریع با آنتی بیوتیک دارد زیرا در شکستگی های باز احتمال وجود عفونت بیشتر است.

درمان شکستگی استخوان کشکک زانو

علت شکستگی کشکک زانو

علائم شکستگی کشکک زانو

مدت زمان درمان شکستگی کشکک زانو

مدت زمان درمان شکستگی کشکک زانو بسته به سن یا وضعیت بدنی بیمار با رعایت توصیه‌های پزشک ممکن است بین 3 تا 6 ماه طول بکشد.

عوارض شکستگی کشکک زانو

حتی در صورت یک درمان موفق، احتمال بروز یک سری عوارض وجود دارد، برخی از آن ها عبارتند از:

تشخیص شکستگی کشکک زانو

پزشک در ابتدا از شما در مورد هر گونه ضربه اخیر، مانند صدمات ورزشی، تصادفات اتومبیل یا زمین خوردن سوال می‌پرسد. سپس زانو را معاینه می‌کند و تغییر شکلی را که از طریق پوست احساس می‌شود، مانند شکاف یا لبه‌های استخوان بررسی می‌کند. پزشک ممکن است فشار ملایمی روی کاسه زانو وارد کند و ممکن است پا را خم یا صاف کند تا ببیند آیا این اقدامات باعث ایجاد یا افزایش درد یا آشکار شدن تغییر شکل می‌شود یا نه. در مرحله آخر برای اطمینان بیشتر پزشک تصویر برداری اشعه ایکس را تجویز میکند. این روش تشخیصی به پزشک کمک می‌کند تا شکستگی را شناسایی کند.

درمان شکستگی کشکک زانو به چند صورت انجام می‌شود؟

1- درمان شکستگی استخوان کشکک زانو بدون جراحی

در صورتی که بخشی از استخوان از جای خود جابجا نشود، نیازی به جراحی نخواهد بود. درمان شکستگی استخوان کشکک زانو بدون جراحی از طریق موارد زیر انجام می‌شود:

2- درمان شکستگی استخوان کشکک زانو با جراحی

در صورتی که شکستگی زانو با درمان های غیر جراحی قابل درمان نباشد، باید جراحی انجام شود. پزشک می تواند با ایجاد برشی در روی زانو، به مفصل زانو دسترسی پیدا کند. و با استفاده از پیچ و مهره و سیم های مخصوص، انتهای شکسته شده استخوان در جهت مناسب قرار می گیرد و مفصل را در موقعیت جدید تثبیت می کنند. در برخی موارد ممکن است بخش کوچکی از استخوان پاتلا برداشته شود.

دوران نقاهت شکستگی کشکک زانو

مدت زمان دوره نقاهت و بهبودی، به عواملی از قبیل شدت آسیب، نوع درمان (جراحی- غیر جراحی)، مدت زمان انجام فیزیوتراپی مهارت و تخصص پزشک بستگی دارد.
بیشتر بیماران سه تا شش ماه بعد از جراحی، قادر به انجام کارها و فعالیت های روتین خود هستند. در صورتی که شدت شکستگی بیشتر باشد، طول دوره نقاهت بیشتر خواهد بود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :