صفحه اصلی / مطالب و مقالات / زانو / تاثیر اوزون تراپی در مبتلایان به درد و آرتروز زانو

تاثیر اوزون تراپی در مبتلایان به درد و آرتروز زانو

اوزون تراپی یک روش درمانی موثر و کم تهاجمی برای کاهش درد و آسیب های بافت نرم زانو استفاده می‌شود. در واقع اوزون (O3) مولکولی می باشد که از ترکیب اکسیژن و یک اتم اضافی تشکیل شده که این اتم اضافی باعث می شود تا قدرت اکسیژن افزایش یابد و آن را به قدرتمند ترین ضدعفونی کننده و اکسید کننده تبدیل نماید. این مولکول در علم پزشکی و صنعت کاربردهای ویژه ای دارد. که یکی از کاربرد های آن بهبود آرتروز زانو، رماتیسم و پارگی مینیسک می باشد.

مزایای اوزون تراپی زانو

نحوه انجام اوزون تراپی زانو

اوزون‌ تراپی یک روش درمانی ایمن محسوب شده و باعث بروز عوارض جانبی نمی‌شود. جهت اووزن‌تراپی زانو از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. پزشک بهترین گزینه درمانی را با توجه به شرایط بیمار انتخاب خواهد کرد. سه نوع نحوه انجام اصلی اوزون ‌تراپی به صورت زیر می‌باشد:
استفاده از اوزون به طور مستقیم در بافت
در صورتی که استفاده از اوزون ‌تراپی برای مشکلات مرتبط با دست‌ها و پاها و یا زخم بر روی زانو‌ها باشد، گاز اوزون به طور مستقیم در بافت زانوی آسیب ‌دیده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. گاز در پوشش محافظ استفاده خواهد شد.
استفاده از اوزون به صورت داخل وریدی
به منظور درمان عارضه‌های داخلی، گاز اوزون معمولا در خونی که از بیمار گرفته شد، حل خواهد شد. سپس، خون با گاز حل شده به صورت داخل وریدی در زانو تزریق می‌شود.
تزریق داخل عضله
از دیگر روش های انجام اوزون تراپی می توان به تزریق داخل عضله اشاره کرد. به این منظور گاز اوزون پیش از استفاده، معمولا با اکسیژن مخلوط می ‌شود.

درمان درد آرتروز زانو با اوزون تراپی

جلسات اوزون تراپی زانو

پس از اولین جلسه درمانی و مورد بررسی قرار دادن ناحیه مورد نظر، تعداد جلسات درمان توسط پزشک با توجه به شدت درگیری وناتوانی ناحیه درمان تعیین می شود. اما به طور کلی روند تزریق اوزون معمولا بین 4 تا 6 بار و تقریباً هر 2 هفته‌ یکبار تکرار می‌شود تا زمانی که حداکثر بهبودی در فرد مشاهده شود. در برخی افراد ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد یا فرسودگی، بعد از چندین ماه تزریق‌های مجدد (شارژ تزریق) لازم باشد.

آیا درد بعد از اوزون تراپی زانو طبیعی است؟

بعد از اوزون تراپی زانو ممکن است تا چند روز احساس ناراحتی و درد در ناحیه داشته باشید. این درد بخشی از پروسه درمانی بوده و طبیعی است. همچنین ممکن است مقداری کبودی نیز در این ناحیه مشاهده کنید. اما با این حال میزان عوارض و درد ناشی از آن بسیار کم می باشد. توجه داشته باشید که اگر این فرآیند توسط پزشک متخصص و ماهر در این زمینه انجام شود ، عوارض و درد ناشی از آن به حداقل میزان ممکن خواهد رسید.

چه کسانی میتوانند اوزون تراپی زانو انجام بدهند؟

مدت زمان نتایج اثر اوزون تراپی

مدت زمان نتایج اثر اوزون تراپی به فرد و میزان آسیب بستگی دارد، اما به طور کلی تاثیرات اوزون درمانی اغلب دائمی خواهد بود.

مراقبتهای بعد از اوزون تراپی زانو

عوارض جانبی اوزون تراپی زانو

اوزون تراپی زانو یکی از معدود درمان‌های زانو می‌باشد که فاقد عوارض جانبی است. تا کنون هیچ مشکل عمده یا عوارض جانبی جدی ناشی از تزریق اوزون به زانو گزارش نشده است. شما می‌توانید بدون هیچ گونه نگرانی، از اوزون تراپی زانو برای کاهش درد، بهبود عملکرد و ترمیم غضروف و استخوان زانو بهره‌مند شوید. البته از اهمیت تزریق اوزون به زانو در یک کلینیک معتبر، توسط یک پزشک با تجربه غافل نشوید.

هزینه اوزون تراپی زانو

اصولا هزینه اوزون تراپی زانو بر اساس شرایط پزشکی شما، میزان تخریب مفصل زانو، تعداد جلسات درمانی مورد نیاز و میزان مهارت پزشک متغیرمی باشد.

نظرات کاربران درباره این مطلب :