دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


سایت جدید دکتر فلاح

( تکنیک استفاده از سلول ه

نوار عصب و عضله

افزایش قوس کمر و درمان ورزشی آن

افزایش قوس کمر چیست؟
یکی از شایعترین اختلالات در انحناهای ستون فقرات، گودی بیش از حد كمر (lumbar hyperlordosis) است. در حالت طبیعی فقرات ردندارای یك انحنا ( تقعر ) به سمت داخل،فقرات پشتی انحنا بسمت خارج ( تحدب ) و ناحیه ی كمر انحنای رو به جلو ( تقعر ) می باشند.حال اگر میزان انحنای كمر بیشتر از حد میزان طبیعی باشد را هیپرلوردوزیس یا گودی بیش از حد كمر می نامند.

علت های افزایش قوس کمر چیست؟
ستون فقرات توسط تعداد زیادی عضله محافظت می شود كه سلامت و تعادل آنها در سلامت و نرمال بودن حالت ستون فقرات نقش بسیار مهمی ایفا می کند. به زبان بسیار ساده یه دسته عضلات ضعیف(weak) و دسته دیگر دچارسفتی((tight میشوند.همانطور که در شکل روبرو مشاهده میکنید سفتی دو دسته عضلانی باعث افزایش قوس کمر میشود:

1- عضلات راست کننده کمر(erectors of spine)
2- خم کننده های ران (hip flexors)

ضعف دو دسته عضلانی نیز باعث این مشکل می شود:
1- عضلات پشت ران (hamstrings) و ناحیه باسن (gluteal)
2- عضلات شکم (abdominal)


البته علت های دیگری نیز باعث این مشکل می شوند که درمانهای مختص به خود را دارند مانند سرخوردگی مهره ها روی هم, پوکی استخوان , بعضی ناهنجاری های مادرزادی مهره ها و ... .

درمان افزایش قوس کمر چیست؟
اگر علت افزایش قوس کمر مشکلات عضلانی باشد که در بالا ذکر شد( که بیشترین علت این مشکل می باشد) درمان آن بسیار ساده است به شرطی که شخص حرکات اصلاحی و درمانی زیر را حداقل برای سه مرتبه در روز انجام دهد.
1- حرکات کششی برای عضلات سفتی که در قسمت قبلی آورده شد:



کشش عضلات خم کننده ران(برای هر پا 20 ثانیه در حالت کشش نگه دارید و سه مرتبه تکراربرای هر طرف)


کشش عضلات پایین کمر(پاها را برای 20 ثانیه در شکم نگه دارید 3 تا 5 بار تکرار کنید)

2- تمرینات قدرتی برای عضلات ضعیف
تقویت عضلات شکمی (فقط سر و شانه از زمین بلند می شود, این کار آنقدر تکرار می شود تا عضلات شکم خسته شوند سپس بعد از یک دقیقه استراحت مجددا شروع می شود تا سه مرتبه)





تقویت عضلات شکمی (آرنج سمت بالا آمده به طرف زانوی مقابل خم می شود وبه طور متناوب برای دو طرف انجام میشود, 2 ست 10 تایی این کار تکرار می شود)


تقویت عضلات ناحیه گلوتیال(لگن را تا حد امکان از زمین بلند کرده و 5 الی 10 ثانیه نگه دارید,این کار را برای 10 مرتبه تکرار کنید)






با آرزوی سلامتی


آدرس مطب : 1
تلفن : 36252857 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مطالب پزشکیمطالب غیر پزشکیآدرس مطبخدمات در مطبصفحه اصلیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگر