دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


سایت جدید دکتر فلاح

( تکنیک استفاده از سلول ه

نوار عصب و عضله

قرارگیری صحیح وضعیت های مختلف در بارداری-بخش اول

وضعیت های صحیح مختلف در حاملگی (از قبیل ایستادن نشستن و...) می تواند باعث وارد آمدن کمترین فشار و استرس به کمر یک خانم باردار شود.با بزرگ شدن شکم شما ممکن است احساس کنید که در حال زمین خوردن هستید ولی با رعایت یکسری نکات ساده که در زیر آورده می شود شما می توانید از این مشکل دور بمانید وحتی دچار کمردرد نیز نشوید.

نحوه ایستادن صحیح در حاملگی چگونه است؟

سر بالا و راست نگه داشته شود . لوب های گوش (قسمت نرمه گوش) باید در امتداد خط وسط شانه باشد. شانه ها به عقب و سینه را به جلو نگه دارید. بالای سر به سمت سقف کشیده شود. زانو ها باید صاف باشند ولی نه در حالت قفل شده. کف پا ها باید در یک امتداد باشند طوری که وزن شما روی هر دو پا تقسیم شود.
قوس کف پا باید توسط یک کفش با پاشنه نسبتا کوتاه(low- heel) و نه کفش تخت حمایت شودتا از استرس به ناحیه کمری بکاهد. از ایستادن در یک وضعیت ثابت برای مدت طولانی بپرهیزید. اگر قرار است در یک موقعیت ثابت پشت یک میز برای مت طولانی بایستید حتما سعی کنید که در حد امکان ارتفاع میز برای کاری که در حال انجام آن هستید برای شما راحت باشد.و یک جعبه زیر پایتان باشد که به تناوب هر 10 الی 15 دقیقه یکی از پاهایتان را روی آن استراحت دهید.اگر در آشپز خانه هستید این کار را می توانید با باز کردن در کابینت زیر میز واستفاده از ارتفاع آن انجام دهید.

نحوه نشستن صحیح در حاملگی چگونه است؟

برای نشستن باید کمر صاف و شانه ها عقب نگه داشته شود و باسن تکیه گاه صندلی را لمس کند. در حالت نشسته حتما یک حمایت کننده در قوس کمر قرار گیرد(مثل یک حوله لوله شده یا بالش حاملگی). وزن بدن روی هر دو لگن تقسیم شود. زاویه قرارگیری لگن و زانوها باید 90 درجه باشد (می توان از زیر پایی نیز در صورت راحتی استفاده کرد). پا روی پای مقابل قرار نمی گیرد و کف پاها باید با زمین در تماس باشد.
از نشستن بیش از 30 دقیقه ممانعت بعمل آید. در محل کار باید ارتفاع صندلی خود را متناسب با بلند شدن خود تنظیم کنید تا فشار زیادی را متحمل نشوید. آرنجها را روی دسته صندلی یا میز استراحت دهید و شانه خود را شل (relax) کنید. اگر صندلی تان چرخان است برای چرخش نباید از ناحیه کمر بچرخید بلکه باید کل بدن چرخیده شود. وقتی می خواهید از صندلی بلند شوید به جلو صندلی بیایید و با راست کردن زانو ها بلند شوید نه با خم کردن کمر به جلو.پس از ایستادن حرکات ایمن کششی برای کمر در حاملگی را انجام دهید. اگر شما مبتلا به کمردرد هستید سعی کنید در حد امکان کمتر بنشینید(حد اکثر 10 الی 15 دقیقه).
آدرس مطب :
تلفن : 36252857 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مطالب پزشکیمطالب غیر پزشکیآدرس مطبخدمات در مطبصفحه اصلیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگر