متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

( تکنیک استفاده از سلول ه

نوار عصب و عضله

پی آر پی روشی جدید ودر حال تحقیق در درمان آرتروز زانو

درد زانو به علت آرتروز یافته بسیار شایعی در کلینیک های طب فیزیکی و ارتوپدی است. بسیاری از بیماران با استراحت و یا مصرف داروهای ضد التهاب از این درد رهایی می یابند. گاهی اوقات یک تزریق کورتون می تواند در تسکین درد کمک کند، اما این داروها برای همه بی خطر نیستند و دارای عوارض جانبی بالقوه ای می باشند. اگر این نوع درمان های محافظه کارانه جواب نمی دهند و درد شما همچنان ادامه دارد، درمان با پی آر پی PRP (درمان با پلاسمای غنی از پلاکت) ممکن است گزینه درمانی موثر برای شما باشد.

از دیدگاه تاریخی، پی آر پی PRP به طور گسترده ای در دندانپزشکی با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال ، استفاده از آن امروز به میزان زیادی در پزشکی ورزشی و شرایط مختلف ارتوپدی افزایش یافته است. برخی از مطالعات انجام شده، کارآیی پی آر پی PRP در تسکین درد مفصل زانوی دچار التهاب را به اثبات رسانده است. در حال حاضر مطالعات زیادی در حال انجام است که در آن تعداد زیادی از بیماران مبتلا به آرتروز زانو وجود دارند. اما پزشکان در حال حاضر همزمان درمان بیماران مبتلا را با روش PRP برای تسکین درد ناشی از آرتروز زانو انجام می دهند.

روش:
ابتدا حدود20 سی سی از خون شما گرفته می شود. این کار بسیار شبیه به دادن یک آزمایش خون معمولی است. خون جمع آوری شده شما در داخل لوله ای که حاوی ژل پی آر پی ست ریخته می شود. سپس لوله، در دستگاهی به نام سانتریفوژ قرار می گیرد و حدود15-10 دقیقه چرخانده می شود(میزان چرخش بسته به نیاز میزان تغلیظ پلاکت است). نیروی گریز از مرکز دستگاه، اجزای خون شما را از هم جدا می کند. پلاکت ها ی تغلیظ شده هم از بقیه خون جدا می شوند. حالا مایع PRP که شامل عوامل رشد فراوان است آماده استفاده می باشد. در مرحله آخر پی آر پی PRP به ناحیه مورد نظر تزریق می گردد.

این فرآیند چند دقیقه به طول می انجامد، اما در واقع غلظت پلاکت را تا 5 برابر نسبت به خون طبیعی شما افزایش می دهد. قبل از تزریق، ناحیه ممکن است نیاز به بی حسی داشته باشد چون تزریق پی آر پی PRP تنها کمی ناخوشایند است.شما ممکن است کمی درد را تا 3-5 روز پس از تزریق تجربه کنید. این درد خفیف طبیعی است .

پس از عمل:
داروهای ضد التهابی ( مانند ایبو بروفن و دیکلوفناک و آسپرین ) نباید به مدت چهار تا شش هفته پس از عمل مصرف شوند, بهتر است از یک هفته قبل نیز استفاده نشود. اگر درد وجود داشته باشد، منطقه را می توان سه تا چهار بار در روز به مدت 15 تا 20 دقیقه سرد نمود.

درمان با پی آر پی PRP برای التهاب زانو دارای مزایای زیادی ست. پی آر پی PRP یک روش سرپایی ست، بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان، بنابراین شما لازم نیست برای آن مرخصی بگیرید. این روش نیاز به بیهوشی عمومی ندارد.این درمان، نه تنها به شما تسکین موقتی می دهد، بلکه به دلیل بازسازی بافتی، اثرات درمانی هم دارد. در مقایسه با هزینه های عمل جراحی، پی آر پی PRP بسیار ارزان است. با پزشکتان در مورد مناسب بودن پی آر پی PRP برای درمانتان صحبت کنید.

این درمان ممکن است برای فرد زیاد مسنی که مبتلا به آرتروز شدید (درجه 4) است، مناسب نباشد.بنابراین مهمترین چالش در این درمان, انتخاب صحیح افراد برای PRP است که این مهم برعهده پزشک معالج می باشد.هر چند پی آر پی PRP هنوز تکنیک نوپایی ست، ولی بسیاری از بیماران در سراسرجهان با آن درمان شده اند و نشان داده است که بهبود قابل توجهی در درد و توانایی انجام حرکات را در زندگی روزمره ایجاد می کند.

ایمنی:
پی آر پی PRP فوق العاده بی خطر است و عوارض آن نادر می باشد. از آنجا در این روش از خون خود فرد استفاده می شود، خطر انتقال عفونت یا واکنش های های حساسیتی ( آلرژیک ) وجود ندارد.

با تشکر از prptreatments.blogsky.com

آدرس مطب :

نظرات کاربران درباره این مطلب :

مطالب پزشکیمطالب غیر پزشکیآدرس مطبخدمات در مطبصفحه اصلیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگر