دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / علل و درمان کیست موکوسی انگشت دست

علل و درمان کیست موکوسی انگشت دست

کیست ها ساختاری شبیه به یک کیسه دارند که می توانند حاوی مایعات، مواد شبه جامد و یا گاز باشند که شامل یک بخش عادی از بافت نمی شود. کیست ها ممکن است در هر قسمت از بدن و در هر سنی ظاهر شوند که اصولاً خوش خیم هستند؛ اما از آنجایی که گاهی اوقات بعضی از کیست ها زمینه بدخیمی دارند، باید هر کیستی توسط پزشک ارزیابی شود و از طریق سونوگرافی یا گاهی اوقات در MRI می توان به خوش خیم یا بدخیم بودن کیست پی برد و در هر صورت روش های درمانی لازم را اجرایی کرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

کیست موکوسی انگشت، یک ضایعه شایع و خوش‌خیم است که به صورت گره سفت در انگشتان دست یا پا ظاهر می‌شود. این ضایعات، معمولاً باعث ایجاد درد نشده و بیشتر در محل مفاصل انتهایی انگشتان ظاهر می‌شوند. از نظر ظاهری، ظاهری صاف و براق و تقریباً نیمه شفاف داشته و به طور معمول اندازه‌ای در حدود 5 تا 8 میلی‌متر دارند. کیست روی انگشت دست مسری یا سرطانی نیستند و عموماً بدون علامت بوده و هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کنند.

با این حال در حالت کلی بهتر است با مشاهده هرگونه کیست روی دست‌های خود به پزشک مراجعه کنید تا با بررسی‌های لازم از بی‌خطر بودن آن مطمئن شوید. این کیست ها معمولاً بی خطر هستند؛ اما می توانند آزاردهنده باشند و البته گزینه های متعددی برای از بین بردن آنها وجود دارد.

کیست موکوسی چیست؟

کیست موکوسی، برجستگی غیر معمول و پر شده از مایع است که بر روی انگشتان دست، پا و در دهان به وجود می آید. کیست موکوسی انگشت توده هایی کوچک و خوش خیم هستند که در بیشتر مواقع در بندهای انتهایی یا در نزدیکی ناخن ایجاد می شوند. این کیست در دهان نیز ایجاد می شود و ممکن است به دلیل برجستگی حس ناخوشایندی را برای فرد ایجاد کند.

علل ایجاد کیست انگشت دست

علت کیست انگشت دست نامشخص است، با این حال، دو توضیح کلی برای ایجاد آنها وجود دارد:

کیست موکوسی انگشت دست

نشانه های ایجاد کیست انگشت دست

کیست موکوسی انگشت، اغلب دارای ویژگی‌های زیر است:

کیست انگشت دست در چه افرادی شایع تر است؟

  1. احتمال ایجاد این کیست‌ ها در تمام سنین وجود دارد؛ اما بیشتر در دهه هفتم زندگی دیده می‌شوند.
  2. میزان بروز این ضایعه، در زنان دو برابر مردان است.
  3. این بیماری بیشتر در کسانی دیده میشود که دچار آرتروز یا استئوآرتریت در مفصل انتهایی انگشت هستند.

روش تشخیص کیست انگشت دست

پزشک می تواند این کیست را از طریق معاینه جسمی مناطق مدنظر تشخیص دهد. در برخی از موارد برای تأیید تشخیص ممکن است پزشک، بافت برداری (بیوپسی) را پیشنهاد کند. این فرایند در برگیرنده برداشتن نمونه کوچکی از پوست و بررسی آن در آزمایشگاه است. تجزیه و تحلیل این نمونه به تأیید حاد بودن شرایط موجود همچون سرطان یا سایر ضایعات هم کمک می کند. سایر تست هایی که در این شرایط به کار می رود شامل سونوگرافی و سی تی اسکن است.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

کیست موکوسی در کدام نقطه انگشت ایجاد می شود؟

این کیست‌ها بیشتر روی دست و روی انگشت میانی یا اشاره و در نزدیکی ناخن ظاهر می‌شوند. ایجاد این کیست‌ها در انگشتان پا چندان رایج نیست. هنگامی که کیست در قسمتی از ناخن رشد می‌کند، می‌تواند باعث ایجاد شیار در ناخن یا شکافتن آن شده و حتی باعث از دست رفتن ناخن شود. رشد کیست موکوسی در زیر ناخن نادر است؛ اما در صورت ایجاد شدن، می‌تواند بسته به میزان تغییری که در شکل ناخن ایجاد می‌کند، بسیار دردناک باشد.

روش های درمان کیست انگشت دست

در بیشتر موارد، کیست موکوسی بدون درمان خود به خود بهبود می یابد. مهم است که از لمس یا ترکیدن کیست خودداری کنید؛ زیرا این امر می تواند بهبودی را به تأخیر بیاندازد و خطر عفونت را افزایش دهد. گاهی اوقات تمیز کردن کیست با آب نمک می تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند. با این حال، اگر کیست باعث ناراحتی قابل توجهی می شود یا برای مدت طولانی باقی می ماند، توصیه می شود با پزشک مشورت کنید. یک پزشک یا دندانپزشک ممکن است از یک سوزن استریل برای سوراخ کردن و تخلیه کیست موکوسی استفاده کند. علاوه بر این، گزینه های درمانی زیر ممکن است در نظر گرفته شوند:

  1. درمان با لیزر: کیست را می توان با کمک لیزر برداشت.
  2. کرایوتراپی: انجماد کیست می تواند برداشتن آن را تسهیل کند.
  3. جراحی: در موارد شدیدتر یا زمانی که کیست ها عود می کنند، ممکن است برداشتن جراحی ضروری باشد. غده مسئول کیست نیز ممکن است برداشته شود.

برداشتن کیست موکوسی به طور کلی بی خطر است، اگرچه خطر آسیب جزئی به نواحی اطراف در طول عمل وجود دارد.

عوارض کیست انگشت دست

در اغلب موارد ابتلا به کیست موکوسی انگشت، باعث ایجاد علامت بالینی واضحی نمی‌شود. درصورت آسیب دیدگی یا پارگی کیست از آن مایع شفاف و چسبنده‌ای خارج می‌شود. اگر کیست شما به‌طور ناگهانی قرمز، گرم و دردناک شود باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید؛ چراکه این علائم می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی، به رفع و بهبود اغلب دردهای کمر و ستون فقرات بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روشهای درمانی شانه یخ زدهروشهای درمانی شانه یخ زده

شانه یخ زده از شایعترین دلایل درد و ناراحتی شانه است. این بیماری سبب دردناک شدن شانه و همچنین کاهش دامنه حرکتی مفصل شانه می شود. علل ایجاد این بیماری هنوز کشف نشده است به همین دلیل یک بیماری مرموز محسوب می شود ... ادامه مطلب

تزریق اپیدورال برای درمان سیاتیک، کمر درد و گردن دردتزریق اپیدورال برای درمان سیاتیک، کمر درد و گردن درد

به تزریق دارو به فضای اپیدروال ستون فقرات، تزریق اپیدورال می گویند. تزریق اپیدورال روش رایج و نوینی است که در آن ماده استروئیدی به همراه ماده بی حس کننده به ناحیه اپیدورال نخاع که بیرونی ترین لایه حفاظتی طناب نخاعی است تزریق می شود. ... ادامه مطلب

با علائم دیسک گردن حاد آشنا شویدبا علائم دیسک گردن حاد آشنا شوید

منظور از پیشرفت دیسک گردن این است که دیسک گردن که ساختاری مقاوم و منعطف است التهاب یافته و التهاب آن درمان نشده است. ... ادامه مطلب

تاندونیت یا التهاب تاندون چیست؟تاندونیت یا التهاب تاندون چیست؟

التهاب تاندون ها یا تاندونیت، یک نوع پاسخ التهابی در درون تاندون می باشد درحالی که لایه خارجی بدون التهاب است. این عارضه می تواند همراه با یک سری پارگی های میکروسکوپی باشد. ... ادامه مطلب