دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / فیبرومیالژیا (درد منتشر عضلانی اسکلتی) چیست؟

فیبرومیالژیا (درد منتشر عضلانی اسکلتی) چیست؟

فیبرومیالژیا اختلالی است که باعث ایجاد درد پراکنده در سراسر بدن، مشکلات خواب، خستگی و مشکلات خلقی می‌شود. افراد مبتلا به فیبرومیالژیا به دلیل پردازش غیرطبیعی درد در مغز، معمولا نسبت به افراد دیگر به درد حساس‌تر هستند.

آنچه در این مطلب میخوانید

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح برای بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا (درد منتشر عضلانی اسکلتی) ممکن است درمان های دارویی، طب سوزنی و ... در نظر گرفته شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

فیبرومیالژیا به چه میزان شایع است؟

این سندرم در 3.4% زنان و %0.5 مردان دیده می‌شود اما باید توجه داشت که به‌ علت دشواری تشخیص و درک این بیماری برای افراد مبتلا و پزشکان، آمار و اعداد مرتبط با میزان شیوع این بیماری، تخمینی هستند و نمی توان اعداد دقیقی ارائه داد.

شایع‎ترین شکایت بیماران مبتلا به فیبرومیالژی در زمان مراجعه به پزشک، احساس درد در همه جای بدن است. بر اساس معیارهای طبقه ‎بندی کالج روماتولوژی آمریکا جهت تشخیص فیبرومیالژی، درد در بیشتر اوقات شبانه روز و طی حداقل 3 ماه باید وجود داشته باشد.

علائم فیبرومیالژی در بدن چیست؟

مهمترین علائم فیبرومیالژی در بدن عبارت است از درد، خستگی و اختلال خواب که در ادامه هر کدام را بررسی می‌نماییم.

درد یکی از علائم فیبرومیالژی و مهم‎ترین علت مراجعه این بیماران است. اکثرا دردهای گسترده در تمام بدن دارند. معمولا درد با هوای سرد و مرطوب، اضطراب و استرس‎های روانی و بدخوابی تشدید می‎شود. برای بیان درد از اصطلاحات دردهای گنگ، دردهای فرورونده (مثل فرو رفتن سوزن در بدن)، دردهای ضربان دار، دردهای نافذ و سوراخ کننده و سوزش بدن استفاده می‎کنند.

از دیگر علایم مهم فیبرومیالژیا خستگی است و گاهی در تمام مدت روز وجود دارد و گاهی بسیار شدید می‎شود. تعدادی فقط به علت خستگی به پزشک مراجعه می‎کنند. خستگی با فعالیت بدنی تشدید می‎شود و بسیاری از بیماران می‎گویند من ضعیف تر از آن هستم که بتوانم کوچکترین کاری انجام دهم. برای بیان خستگی از اصطلاحات من همیشه خسته‎ام، همیشه حالت کوفتگی دارم، من انرژی ندارم استفاده می‎کنند.

فیبرومیالژیا

اختلال خواب جزء علایم شایع بیماری فیبرومیالژی است. بیمارانی که خستگی صبحگاهی آن‎ها بیشتر است از اختلال بیشتری در خوابیدن رنج می‎برند که به آن‎ها بدخواب گفته می‎شود. درد و حالت خشکی خصوصا در هنگام صبح و گاهی عصرها وجود دارد.

سایر علائم بیماری فیبرومیالژیا شامل موارد زیر می‌شود:

علل فیبرومیالژی

پزشکان نمیدانند که علت اصلی فیبرومیالژیا چیست، اما به احتمال زیاد شامل عوامل مختلفی است که با هم کار میکنند. این موارد ممکن است شامل:

عوامل خطر فیبرومیالژی

عوامل خطر فیبرومیالژیا عبارتند از:

  1. جنسیت : فیبرومیالژیا بیشتر در زنان تشخیص داده شده است نسبت به مردان.
  2. سابقه خانوادگی: اگر فردی از اعضای خانواده شما دچار این بیماری شده باشد ،احتمال بروز این بیماری در شما بیشتر است .
  3. اختلالات دیگر مانند: در افرادی که دچار بیماری‌هایی چون استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید یا لوپوس ، هستند امکان فیبرومیالژیا بیشتر است .

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

تشخیص فیبرومیالژی

در گذشته، پزشکان 18 نقطه خاص در بدن فرد را بررسی می‌کردند تا ببینند که چقدر از آن‌ها به شدت فشرده شده دردناک است. تشخیص فیبرومیالژیا را می‌توان در صورتی انجام داد که فرد بیش از سه ماه در معرض درد شدید قرار داشته باشد و بدون هیچ گونه بیماری پایه ای که می‌تواند درد ایجاد کند.

در حالی که آزمایش آزمایشگاهی برای تأیید تشخیص فیبرومیالژیا وجود ندارد، پزشک ممکن است بخواهد شرایط دیگری را که ممکن است علائم مشابهی داشته باشد، رد کند. آزمایش خون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دکتر سلمان فلاح پزشک طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان در سه زمینه تشخیص و درمان درد، توانبخشی بیمارانی که دارای اختلال عملکردی شده اند و بررسي هاي الكترودياگنوستيک فعالیت دارند و می‌توانند به مراجعین محترم خدمت رسانی نمایند. تنگی کانال نخاع نیز یکی از مواردی است که توسط ایشان تشخیص داده شده و درمان می‌شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سعید [ 1402-05-18 ]
دکتر شما برای درمان فیبرومیالژیا ، سوزن خشک رو مناسب میدونید؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درباره شانه منجمد بیشتر بدانید؛علت، علائم و درماندرباره شانه منجمد بیشتر بدانید؛علت، علائم و درمان

شانه منجمد که گاهی اوقات چسبندگی غلاف شانه نیز نامیده می‌ شود ، با ضخیم و سفت شدن بافت‌ های نرم اطراف مفصل شانه ایجاد می‌ شود ... ادامه مطلب

سلول درمانی در مبتلایان آرتروز چیست و چگونه انجام می شود؟سلول درمانی در مبتلایان آرتروز چیست و چگونه انجام می شود؟

سلول درمانی شاخه‌ای ازعلم پزشکی ترمیمی است که در آن از تزریق سلول‌ های فرآوری شده در خارج از بدن برای ترمیم بافت و یا اعضای بدن بیمار استفاده می‌ شود .در این مقاله به بررسی سلول درمانی در مبتلایان به آرتروز می پردازیم . ... ادامه مطلب

روشهای پیشگیری از خار پاشنه پاروشهای پیشگیری از خار پاشنه پا

خار پاشنه، در واقع رسوب کلسیم در قسمت پاشنه ی پا است که موجب بیرون زدگی استخوان در قسمت زیرین استخوان پاشنه ی پا می شود. ... ادامه مطلب

تراکشن مکانیکی کمر چیست؟تراکشن مکانیکی کمر چیست؟

تراکشن یک روش غیر جراحی برای از بین بردن درد و مشکلات در ستون فقرات است. تراکشن در واقع برای رفع اسپاسم عضلات و فشرده سازی ریشه عصب طراحی شده است.با استفاده از روش دستی و یا روش مکانیکی نیروی دائمی یا متناوبی به ستون فقرات اعمال میشود تا ماهیچه ها و بافت نرم را بسط دهد و فاصله بین مهره ها را باز کند ... ادامه مطلب